Uitbreiding coronamaatregelen

Geen vieringen na 17.00 uur - ook niet met Kerstmis

gepubliceerd: woensdag, 1 december 2021

De Neder­landse bis­schop­pen hebben besloten de corona­maat­re­ge­len voor de Rooms-Katho­lie­ke Kerk uit te brei­den. Dit in ver­band met de hui­dige ont­wik­ke­lingen op het gebied van de corona­pan­de­mie. In de R.-K. Kerk wor­den voorlopig na 17.00 uur geen vie­rin­gen gehou­den en dit geldt ook voor Kerst­mis.

Dit besluit gaat per direct in en betreft zowel vie­rin­gen als andere ker­ke­lijke bij­een­komsten tussen 17.00 en 05.00 uur. Andere ker­ke­lijke bij­een­komsten zijn bij­voor­beeld catechese­bij­een­komsten of pa­ro­chie­bestuurs­ver­ga­de­ringen. Deze kunnen na 17.00 uur uiter­aard wel digi­taal wor­den geor­ga­ni­seerd. Avond­vie­ringen op week­da­gen en zater­dag wor­den zodanig ver­vroegd dat ze om 17.00 uur afgelopen zijn. Ondanks dat het kort dag is wordt de pa­ro­chies gevraagd dit zo moge­lijk al uit te voeren voor de vie­rin­gen van het komend weekend.

Vie­rin­gen zon­der kerk­gan­gers, om b.v. via live­stream uit te zen­den, zijn na 17.00 uur wel toe­ge­staan met aanwe­zig­heid van de beno­digde be­die­naren voor de li­tur­gie, degenen die de live­stream ver­zorgen en eventueel koorzang volgens de daarvoor gel­dende regels.

An­der­halve meter

De bis­schop­pen hebben de an­der­halve meter maat­regel, die inmiddels een wette­lijke ver­plich­ting is gewor­den, al eer­der inge­voerd. In kerken waar meer mensen wor­den verwacht dan de capaci­teit van het kerk­ge­bouw op an­der­halve meter toelaat wordt opnieuw een systeem van reserveren inge­voerd.

De ver­plich­ting tot het dragen van een mondkapje bij ver­plaat­singen blijft gehand­haafd. Daar­naast blijven de basis­regels gel­den op het gebied van hygiëne, ventilatie en thuis­blij­ven bij klachten. Ook de eer­dere af­ge­kon­digde regels voor het zingen blijven voorlopig gehand­haafd. (zie bericht van 10 no­vem­ber)

Toeleven naar Kerst­mis

Zondag 28 no­vem­ber is de Advent be­gon­nen: een periode van toeleven naar Kerst­mis en het ge­za­men­lijk vieren van de komst van Christus. Ook dit jaar wor­den Advent en Kerst­mis door de corona­pan­de­mie opnieuw een periode van aanpassen en vieren met beperkende maat­regelen. Net als vorig jaar zijn er met Kerst­mis geen publieke nacht­mis­sen toe­ge­staan. De bis­schop­pen vragen pa­ro­chies om de moge­lijk­he­den om Kerst­mis over­dag te vieren -ook in de dagen van het kerstoctaaf- volop te benutten.

Het besluit om met Kerst­mis na 17.00 uur geen publieke vie­rin­gen toe te staan gaat de bis­schop­pen zeer aan het hart. Zij herhalen dat de kerk geen bron van besmet­ting mag zijn. Zij willen met hun besluit een massale bewe­ging van mensen die tege­lijk naar de kerst­nacht­vie­ringen zou­den gaan, voor­ko­men. Ook is het belang van goed ventileren steeds bena­drukt en dat is moei­lijk te rea­li­se­ren met meer­dere vie­rin­gen op één avond. Dat de bis­schop­pen dit besluit nu reeds hebben geno­men en bekendmaken heeft te maken met het feit dat de voor­be­rei­dingen voor de Kerst­nacht­vie­ringen bin­nen­kort starten of al gestart zijn.

De nieuwe maat­regelen vragen van de pa­ro­chies en alle gelo­vi­gen opnieuw om extra inzet, incasse­rings- en uit­hou­dings­ver­mo­gen om toch samen zo goed moge­lijk Advent en Kerst­mis te kunnen vieren. De bis­schop­pen spreken hun grote dank­baar­heid en waar­de­ring uit voor al diegenen die zich daarvoor on­ver­moei­baar inzetten.

Zij wijzen in deze Advents­tijd, een periode van hoop­vol voor­uit­zien, op de liefde van Christus die in de wereld is geko­men en die ons helpt om ook de moei­lijk­he­den die deze pandemie met zich mee­brengt te doorstaan. Zoals er in de dagen van Jezus’ geboorte voor Maria en Jozef moei­lijk­he­den waren, is de weg naar Kerst­mis ook dit jaar voor velen geen ge­mak­ke­lijke tocht. Toch mag het licht schijnen van Christus die ons in deze wereld als de Ver­los­ser gegeven is.

Kijk hier voor de oproep die de bis­schop­pen al eer­der deden: Vier Kerst­mis!

Vier Kerstmis!