Bisdom Haarlem-Amsterdam











Delen:
meld deze pagina op Twitter meld deze pagina op Facebook
Volgen:
link naar de RSS Feed van de laatste nieuwsberichten volg Bisdom Haarlem-Amsterdam op Twitter volg Bisdom Haarlem-Amsterdam op Facebook

Weblog


Derde zondag door het jaar (C)

Zondag 27 januari 2013

gepubliceerd: woensdag, 23 januari 2013

“In de synagoge waren aller ogen gespannen op Hem gevestigd. Toen begon Hij hen toe te spreken: Het Schriftwoord dat gij zojuist gehoord hebt, is thans in vervulling gegaan.” (Lc.4,20- 21)

Naar aanleiding van de commotie rond de (vermeende) uitspraken van paus Benedictus XVI over het huwelijk vroeg journalist Sander van Walsum zich in De Volkskrant af, waarom zoveel mensen die niets met de Kerk hebben, zich toch zo opwinden over de uitspraken van haar leider. Het blog Voorhof.net plaatste daarbij een citaat van Dostojevski: “Het geloof kan herleid worden tot dit beangstigende probleem: kan een erudiete mens, een Europeaan van onze tijd, geloven, echt geloven, in de godheid van de zoon van God, Jezus Christus?”

Voor de tijdgenoten van Jezus was de vraag: Is deze man, de zoon van de timmerman, de Messias? Hij beweert van wel. Maar de mensen die in de synagoge van Nazareth, de stad van zijn jeugd, voor de sabbatviering bijeengekomen zijn hebben er moeite mee. Niet zo verwonderlijk: het is heel letterlijk zoals Johannes de Doper zijn leerlingen heeft voorgehouden: "Midden onder u staat Hij die gij niet kent".

Eeuwenlang heeft het volk naar de Gezalfde uitgezien. Maar nu Hij zich presenteert, niet als een wereldlijke koning, maar als een door de geest des Heren gezalfde, is de teleurstelling groot. Jesaja schreef al over de Messias, dat Hij gezalfd zou worden door de Geest, dus niet een koning zou zijn in de traditionele zin. Maar in de voorstelling van het volk, bijna jaarlijks gevoed met geruchten over de langverwachte, was de Messias toch een concrete koning, met macht bekleed.

Bovendien: iemand uit de eigen stad, dat verwacht je niet.

Boeddha werd niet verwacht, Zarathoestra evenmin, net zo min als Mohammed. Alle drie brachten zij een belangrijke vernieuwing van het bestaande volksgeloof, gaven zij de intuïtie van de mensen van hun cultuur nieuw voedsel.

Maar in de joodse traditie lag dat heel anders. Al aan de eerste mensen had God de komst van de Verlosser beloofd. Niet door meditatie of het reciteren van heilige boeken zou de mens verlossing vinden, maar door de komst van een Persoon.

Jezus brengt in de synagoge van Nazareth geen nieuwe leer, Hij is de vervulling, het antwoord waar de mens altijd naar op zoek is. De rest van zijn openbaar leven, waarin Hij de leerlingen vormt en de Blijde Boodschap preekt, is eigenlijk één voortdurend proces van waarmaking van de pretentie: de Schrift is in vervulling gegaan.

wp




overzicht van bijdragen:
vrijdag, 8 maart 2013Vierde zondag van de veertigdagentijd of zondag Laetare (C)
dinsdag, 26 februari 2013Derde zondag van de veertigdagentijd (C)
woensdag, 20 februari 2013Tweede zondag van de veertigdagentijd (C)
vrijdag, 15 februari 2013Eerste zondag van de veertigdagentijd (C)
donderdag, 7 februari 2013Vijfde zondag door het jaar (C)
donderdag, 31 januari 2013Vierde zondag door het jaar (C)
woensdag, 23 januari 2013Derde zondag door het jaar (C)
woensdag, 16 januari 2013Tweede zondag door het jaar (C)
donderdag, 10 januari 2013Feest van de Doop van de Heer (C)
donderdag, 3 januari 2013Hoogfeest van de Openbaring des Heren (C)
donderdag, 27 december 2012Zondag onder het octaaf van Kerstmis (C)
woensdag, 19 december 2012Vierde zondag van de advent (C)
dinsdag, 11 december 2012Derde zondag van de Advent (C)
woensdag, 5 december 2012Tweede zondag van de Advent (C)
maandag, 26 november 2012Eerste zondag van de Advent (C)



Bisdom Haarlem - Amsterdam • Postbus 1053 • 2001 BB  Haarlem • (023) 511 26 00 • info@bisdomhaarlem-amsterdam.nlDisclaimerDeze website is gerealiseerd door iMoose