

Derde zondag door het jaar (C)
Zondag 27 januari 2013
gepubliceerd: woensdag, 23 januari 2013
“In de synagoge waren aller ogen gespannen op Hem gevestigd. Toen  begon Hij  hen toe te spreken: Het Schriftwoord dat gij zojuist gehoord  hebt, is thans in  vervulling gegaan.” (Lc.4,20- 21)
Naar aanleiding van de commotie rond de (vermeende) uitspraken van paus  Benedictus XVI over het huwelijk vroeg journalist Sander van Walsum zich in De  Volkskrant af, waarom zoveel mensen die niets met de Kerk hebben, zich toch zo  opwinden over de uitspraken van haar leider. Het blog Voorhof.net plaatste  daarbij een citaat van Dostojevski: “Het geloof kan  herleid worden tot dit beangstigende probleem: kan een erudiete mens, een  Europeaan van onze tijd, geloven, echt geloven, in de godheid van de zoon van  God, Jezus Christus?”
Voor de tijdgenoten van Jezus was de vraag: Is deze man, de zoon van de  timmerman, de Messias? Hij beweert van wel. Maar de mensen die in de synagoge  van Nazareth, de stad van zijn jeugd, voor de sabbatviering bijeengekomen zijn  hebben er moeite mee. Niet zo verwonderlijk: het is heel letterlijk zoals  Johannes de Doper zijn leerlingen heeft voorgehouden: "Midden onder u staat Hij  die gij niet kent".
Eeuwenlang heeft het volk naar de Gezalfde uitgezien. Maar nu Hij zich  presenteert, niet als een wereldlijke koning, maar als een door de geest des  Heren gezalfde, is de teleurstelling groot. Jesaja schreef al over de Messias,  dat Hij gezalfd zou worden door de Geest, dus niet een koning zou zijn in de  traditionele zin. Maar in de voorstelling van het volk, bijna jaarlijks gevoed  met geruchten over de langverwachte, was de Messias toch een concrete koning,  met macht bekleed.
Bovendien: iemand uit de eigen stad, dat verwacht je niet.
Boeddha werd niet verwacht, Zarathoestra evenmin, net zo min als Mohammed.  Alle drie brachten zij een belangrijke vernieuwing van het bestaande  volksgeloof, gaven zij de intuïtie van de mensen van hun cultuur nieuw  voedsel.
Maar in de joodse traditie lag dat heel anders. Al aan de eerste mensen had  God de komst van de Verlosser beloofd. Niet door meditatie of het reciteren van  heilige boeken zou de mens verlossing vinden, maar door de komst van een  Persoon.
Jezus brengt in de synagoge van Nazareth geen nieuwe leer, Hij is de  vervulling, het antwoord waar de mens altijd naar op zoek is. De rest van zijn  openbaar leven, waarin Hij de leerlingen vormt en de Blijde Boodschap preekt, is  eigenlijk één voortdurend proces van waarmaking van de pretentie: de Schrift is  in vervulling gegaan.
wp

