Factsheet veiligheid in en rond kerkgebouw

gepubliceerd: dinsdag, 19 december 2023

In ver­band met een verhoogd drei­gings­ni­veau heeft het Inter­ker­ke­lijke Contact in Over­heids­zaken (CIO) contact gehad met de Natio­naal Coördinator Terrorisme­be­strij­ding. Er is geen concrete drei­ging voor kerken, wel is er sprake van een verhoogde algemene drei­ging van moge­lijke aan­slagen. Mede om die reden brengt CIO de factsheet Kerk en vei­lig­heid opnieuw onder de aan­dacht.

Het is ver­stan­dig als pa­ro­chies - af­han­ke­lijk van de plaat­se­lijke situatie - maat­regelen treffen die de vei­lig­heid van de pa­ro­chie ver­gro­ten. Voort­du­rend moet daarin de balans wor­den gezocht tussen ver­trouwen en verant­woor­de­lijk­heid nemen, tussen gast­vrij­heid en waak­zaam­heid.

Vooral rond drukbe­zochte kerk­diensten, zoals rond Kerst­mis, is het raad­zaam om te denken aan een wel­komstcomité dat bij de ingang in het oog springende situaties kan herkennen. In het geval van vragen over de lokale vei­lig­heids­si­tua­tie is het advies om contact op te nemen met burge­mees­ter en/of politie.

Vei­lig­heid op agenda kerk­bestuur

Be­lang­rijk is dat pa­ro­chies binnen het kerk­bestuur iemand verant­woor­de­lijk maken voor het thema vei­lig­heid. Deze persoon is er verant­woor­de­lijk voor dat het thema vei­lig­heid in het vizier blijft. Hij of zij maakt een inventari­sa­tie van moge­lijke bedrei­gingen en risico’s. Denk aan de zwakke plekken van het kerk­ge­bouw en/of hiaten in or­ga­ni­sa­torische processen. Eventueel kunnen er alvast een­vou­dige maat­regelen getroffen wor­den, zoals het plaatsen van bewa­kingscamera’s en/of een nood­knop waar­mee hulp­diensten wor­den gealarmeerd. Het is goed als het on­der­werp Vei­lig­heid regel­ma­tig terug­komt op de agenda van het kerk­bestuur.

Download hier het Factsheet Kerk en Vei­lig­heid van het CIO:

CIO Factsheet Kerk en Veiligheid