Speciale aandacht voor 800 jaar kerststal op Vier.nu

gepubliceerd: woensdag, 15 november 2023
foto: Wim Koopman
De kerststal in Greccio, Italië

Op zon­dag 3 de­cem­ber begint de Advent, de voor­be­rei­dings­tijd naar het hoog­feest van Kerst­mis. Op de web­si­te over de chris­te­lijke hoog­feesten, Vier.nu, staat dan Kerst­mis centraal met speciale aan­dacht voor de kerst­stal, want het is precies 800 jaar gele­den dat de eerste levende kerst­stal werd ingericht.

Op 24 de­cem­ber 2023 is het precies 800 jaar gele­den dat Fran­cis­cus van Assisi in het stadje Greccio in Italië een levende kerst­stal liet inrichten. Fran­cis­cus vond dat zijn tijd­ge­no­ten weinig oog en begrip had­den voor de men­se­lijke kant van het kerst­ver­haal. Daarom besloot hij het zicht­baar te maken. Midden in de bossen van Greccio liet hij een stal bouwen, regelde hij een ezel en een os en vroeg hij een boer en boerin om Jozef en Maria uit te beel­den. Deze eerste levende kerst­stal was de opmaat voor een traditie die nog altijd actueel is. Op tal van plekken - thuis, op school, in de kerk en op straat - wordt de geboorte van Christus uitge­beeld met de kerst­stal.

Welkom bij de vie­ring

Vier.nu roept mensen ook op het hoog­feest mee te vieren in de eigen plaat­se­lijke kerk. De site helpt om de web­si­te van de dichtstbij­zijnde pa­ro­chie te vin­den. In het vie­rin­genrooster van de pa­ro­chies is te zien waar en wanneer men Kerst­mis mee kan vieren. Daar­naast biedt Vier.nu andere in­spi­re­rende en in­for­ma­tieve links en downloads voor en over het vieren van Kerst­mis. Zo is er voor kin­de­ren een kleurplaat en een kerst­stal die ze zelf in elkaar kunnen knutselen, er is een link naar het kerste­van­ge­lie en naar een brief die paus Fran­cis­cus schreef over de kerst­stal en nog veel meer.

Downloads