Wereldziekendag

Zondag 11 februari

gepubliceerd: zondag, 11 februari 2024
Wereldziekendag

De laatste jaren van zijn leven leed paus Johannes Paulus II (1920-2005) aan de ziekte van Parkinson. Het werd steeds zicht­baar­der naarmate de jaren klommen. Toen de diagnose bij hem werd gesteld, heeft deze paus in mei 1992 de We­reld­zie­ken­dag in het leven ge­roe­pen.

Hij wees als dag hier­voor 11 februari aan. Dat dit de ge­dach­te­nis van Onze Lieve Vrouw van Lourdes is, is geen toeval. Sinds de heilige Maagd Maria daar in 1858 verscheen aan Ber­na­dette Soubirous net buiten dat Zuid-Franse dorpje, is dit een bede­vaarts­oord voor veel zieken gewor­den. Voor Johannes Paulus II was 11 februari een geschikte dag om speciaal te bid­den voor zieken en voor de zieken zelf om hun lij­den aan God op te dragen. Op We­reld­zie­ken­dag 2013 maakt paus Bene­dic­tus XVI zijn voor­ne­men tot aftre­den op 28 februari 2013 bekend van­wege de fysieke zwaarte van het paus­ambt.

Ieder jaar publi­ceert het Vati­caan de Zieken­brief van de paus van­wege We­reld­zie­ken­dag.

Lees hier de Zieken­brief 2024, geti­teld ‘Het is niet goed dat de mens alleen blijft’

We­reld­zie­ken­dag

Ook wij kunnen elk jaar op We­reld­zie­ken­dag hierbij stil staan. Bezoek eens een naaste van wie de ge­zond­heid achteruit gaat. In onze geloofs­ge­meen­schappen en pa­ro­chies hebben de zieken een bij­zon­dere plaats en rol. Ze vormen de kracht­cen­trale van de Kerk. Hun gebed en ziek-zijn dat zij opdragen aan de Heer, vaak door Maria, Heil der zieken, is een onmis­ba­re rijkdom die zegen brengt over het werk dat de Kerk doet: de versprei­ding van het Goede Nieuws en het transformeren van deze wereld.

Ziekenapos­to­laat

Dit was ook de gedachte van mgr. L. Willenborg, pastoor in Bloe­men­daal, die hiertoe in 1925 het Ziekenapos­to­laat oprichtte, dat inmiddels in vele lan­den over de wereld (buiten ons land: Polen, Italië, Frank­rijk, Indonesië) actief is en de aan­dacht voor de We­reld­zie­ken­dag promoot.

Programma Vonken van Hoop op Radio Maria

Radio Maria

Het Ziekenapos­to­laat Neder­land ver­zorgt iedere eerste dins­dag van de maand van 14.00 tot 15.00 uur bij Radio Maria het radio­pro­gramma ‘Vonken van Hoop’ met in­spi­ra­tie, muziek en regel­ma­tig gelegen­heid om tij­dens de uitzen­ding gebeds­in­ten­ties door te geven.