Bisdom Haarlem-Amsterdam










Apostolische exhortatie Dilexi te

Oproep tot solidariteit met de armen

gepubliceerd: donderdag, 9 oktober 2025

Op don­der­dag 9 ok­to­ber werd door de pers­dienst van het Vati­caan de eerste apos­to­lische exhor­ta­tie van paus Leo XIV ge­pre­sen­teerd, nadat hij deze op 4 ok­to­ber, de feest­dag van Sint Fran­cis­cus, had ondertekend.

De titel is Dilexi te, Ik heb je liefgehad. ‘De tekst vormt een aanspo­ring om de armen lief te hebben’, zegt mgr. De Korte, referent voor Kerk en Samen­le­ving namens de Neder­landse Bis­schop­pen­con­fe­ren­tie in een eerste reactie.

Al in de titel onthult deze exhor­ta­tie een connectie met Dilexit nos, Hij heeft ons liefgehad, de laatste en­cy­cliek van paus Fran­cis­cus, en de tekst is in zekere zin de voort­zet­ting daar­van. ‘Het is geen tekst over de sociale leer van de Kerk, noch analyseert het spe­ci­fie­ke kwesties. Integen­deel, het zet de fun­da­men­ten van de Open­ba­ring uiteen en bena­drukt de krach­tige band tussen de liefde van Christus en Zijn oproep aan ons om dicht bij de armen te komen’, zo laat de pers­dienst van het Vati­caan weten.

“Liefde voor de Heer... is één met liefde voor de armen”, schrijft paus Leo. “Dit is daarom onlosmake­lijk met elkaar verbon­den: Jezus zegt: “Al wat gij gedaan hebt voor een dezer geringsten van mijn broe­der, hebt gij voor mij gedaan”. “Daarom”, zo ver­volgt de paus, “is dit geen kwestie van louter men­se­lijke vrien­de­lijk­heid, maar een open­ba­ring: contact met hen die nederig en mach­te­loos zijn, is een fun­da­men­tele manier om de Heer van de ge­schie­de­nis te ont­moe­ten”.

Terug naar het Evan­ge­lie

De paus ziet ook chris­te­nen die nega­tief staan tegen­over de focus op de armen. “Het feit dat som­mi­gen lief­da­dig­heids­werken afwijzen of belache­lijk maken, alsof dit obsessie zijn van enkelen en niet het bran­dende hart van de missie van de Kerk”, zegt paus Leo, “overtuigt me van de nood­zaak om terug te komen bij het Evan­ge­lie en dat opnieuw te lezen, opdat we niet het risico lopen het te ver­vangen door de wijs­heid van deze wereld.”

De paus ver­wijst ook naar chris­te­nen die ons voor­gingen: “De woor­den van de heilige Johannes Chrysostomus en de heilige Au­gus­ti­nus blijven de Kerk vandaag verlichten: de eerste spoort ons aan om Jezus te eren in het lichaam van de armen, met de vraag welke zin het heeft om altaren gevuld te hebben met gou­den vaten terwijl Christus uitge­put van de hon­ger net buiten de kerk ligt; de laatste beschrijft de armen als “de sacra­men­tele aanwe­zig­heid van de Heer”, waarbij hij in de zorg voor de armen een tast­baar bewijs ziet van de oprecht­heid van het geloof: “Ieder­een die zegt God lief te hebben en geen medelij­den heeft met de be­hoef­ti­gen, liegt.”

Oproep aan elke gedoopte

Dilexi te bevat een oproep aan elke gedoopte, waar­mee ieder­een wordt aangespoord zich concreet in te zetten voor de ver­de­di­ging van en de be­vor­de­ring van de zwaksten: “Alle leden van het volk van God hebben de plicht om hun stem te laten horen, zij het op ver­schil­lende manieren, om derge­lijke struc­tu­rele problemen aan de kaak te stellen.”

Dilexi te werd oor­spron­ke­lijk be­gon­nen door Fran­cis­cus. Paus Leo XIV - die als reli­gi­eus en later missio­nair bis­schop zoveel van zijn leven met de armen heeft gedeeld en zich door hen heeft laten evan­ge­li­se­ren - heeft het zich eigen gemaakt, aldus de pers­dienst van het Vati­caan.

Blij met het do­cu­ment

Mgr. Hendriks reflec­teerde al heel snel op het do­cu­ment op zijn Arsacal.nl. Hier­on­der leest u zijn reactie.

Helder en in­druk­wek­kend

Mgr. De Korte, referent voor Kerk en Samen­le­ving, ont­ving de tekst kort voor publi­ca­tie en rea­geert. Hij beschrijft Dilexi te als een hel­dere en in­druk­wek­kende exhor­ta­tie: “Deze exhor­ta­tie van paus Leo kan in­spi­re­ren om ons in het welvarende Neder­land te blijven inzetten voor de armen in eigen land en de hele wereld. Iedere mens heeft immers een unieke waar­dig­heid als schepsel van God. Ik hoop dat deze pau­se­lijke aanspo­ring velen zal bemoe­digen om te streven naar meer sociale ge­rech­tig­heid en het be­scher­men van de aarde als Gods eigendom. Juist de armen zijn de eerste slacht­of­fers van de we­reld­wijde klimaat­ver­an­de­ring.”

Wapen Mgr. Hendriks

Reactie van mgr. Hendriks

Dilexi te is een prach­tig do­cu­ment. Mis­schien mogen we hier en daar de invoed zien van een Ameri­kaanse paus, die niet op de eerste plaats de over­heids­taak hierin be­klem­toont, maar de opdracht van ieder­een om de caritas niet te vergeten. Met name spreekt mij bij­zon­der het uit­ge­breide ove­zicht aan van de inzet van de Kerk voor de armen in de loop van twee­dui­zend jaar. Dit is be­lang­rijk, niet zozeer om ons­zelf op de borst te slaan, maar vooral om te zien dat de zorg voor de armen een wezen­lijk aspect is, ja centraal moet staan in de zen­ding van de Kerk in deze wereld. Het do­cu­ment onder­streept welis­waar de plicht van de over­heid om vor een recht­vaar­dige samen­le­ving te zorgen en de armen in staat te stellen actoren te wor­den van hun eigen ont­wik­ke­ling, die zorg draag voor de armen, maar staat vooral stil bij onze opdracht als christen om naast de armen te gaan staan, ook door het geven van aalmoezen.

Een kort over­zicht van het do­cu­ment:

Vooroor­de­len

De paus, die zijn Exhor­ta­tie begint met een ver­wij­zing naar het leven van Fran­cis­cus, schrijft dat we ideo­lo­gische vooroor­de­len jegens de armen moeten laten varen, Ook chris­te­nen laten zich soms verlei­den tot econo­mische bena­deringen die geen goed doen aan mensen of generali­sa­ties en onjuiste gevolgtrek­kingen: de armen hebben dezelfde men­se­lijke waar­dig­heid als wij.

Bijbel

God heeft zijn voor­keurs­liefde voor de armen laten zien al in het Oude Testa­ment, maar ook in het leven van Jezus die arm werd voor ons opdat wij rijk zou­den wor­den door Zijn armoede (2 Kor. 8,9) (nn. 24-34).

Een kerk voor de armen... de ge­schie­de­nis

De paus gaat ver­vol­gens in op de kerk als kerk voor de armen, een groot deel van het do­cu­ment is daaraan gewijd (nn. 35-80): de heilige Lau­ren­tius wordt genoemd en de kerk­va­ders die over sociale recht­vaar­dig­heid schreven, met name Johannes Chrysostomos en Au­gus­ti­nus. In de ge­schie­de­nis van de Kerk komt deze zorg voor de armen ook naar voren in zieken­zorg: de paus ver­wijst naar Camillus, Vin­cen­tius a Paolo (nn. 50-51), maar ook naar het monas­tieke leven, waar land­bouw, zieken­zorg en het bie­den van hulp een be­lang­rijke rol speel­den. Andere heiligen zetten zich in voor de ge­van­ge­nen en de vrijkoop van slaven (n. 60) en gaven zelf ge­tui­ge­nis door een leven in armoede, zoals de heilige \Fran­cis­cus en Clara (nn 64-65), maar ook Dominicus (66). Ook wordt niet vergeten dat vele reli­gi­euze in­sti­tu­ten zijn gesticht om de armen onder­wijs te geven en zo een betere toe­komst voor hen moge­lijk te maken. Vele in­sti­tu­ten en ini­tia­tie­ven zijn ver­der gericht op het helpen en be­ge­lei­den van mi­gran­ten en vluch­te­lingen. Moeder Teresa koos ervoor om naast de armen te gaan staan en voor de armsten der armen te werken (n. 77). Ook andere volks­be­we­gingen, in­stel­lingen en personen wor­den genoemd die werkten en werken ten gunste van de armen. Dit maakt des te meer dui­de­lijk dat de zorg voor de armen een wezen­lijk kenmerk is van het kerk-zijn. Dat wordt onder­streept door de sociale leer van de Kerk.

Sociale leer

In de twin­tigste eeuw heeft de sociale leer van de Kerk zich ont­wik­keld en die is door de pas­to­rale con­sti­tu­tie Gaudium et Spes en vele En­cy­clie­ken verrijkt. In Medellin spraken bis­schop­pen zich uit voor een voor­keurs­liefde voor de armen. De Kerk en allen moeten zich inzetten om de struc­tu­rele oor­zaken van armoede aan te pakken en we moeten de armen leren zien als subject van hun eigen toe­komst, zij moeten in staat wor­den gesteld hun eigen toe­komst vorm te geven, en niet slechts wor­den beschouwd als object van lief­da­dig­heid. Dit is een thema dat al tenminste sinds Populorum Progressio (1967) van paus Paulus VI in de ker­ke­lijke do­cu­menten wordt bena­derukt.

Hei­lig­heid

De paus prijst bij­zon­der degenen die ervoor hebben gekozen om als arme onder de armen te leven (n. 101).

Hei­lig­heid kan nooit wor­den los gezien van de feite­lijke erken­ning van de waar­dig­heid van ieder mens (n. 106).

Aalmoezen

Het slot van het do­cu­ment gaat over het geven van aalmoezen. De paus zegt daarover aller­eerst dat het van belang is mensen aan een baan te helpen. Werk geeft niet alleen inkomen, maar het helpt ons ook om te groeien als persoon (n. 115). Maar als dat niet moge­lijk is, blijft het geven van aalmoezen een nood­za­ke­lijk middel om contact te maken en mee te leven met degenen die het min­der hebben.

Maar de naasten­liefde van mensen ontslaat de over­heid er niet van voor de armen te zorgen en voor een recht­vaar­dige samen­le­ving.

Heel de bijbel beveelt het geven van aalmoezen aan. Ook Jezus zelf beveelt aan je be­zit­tin­gen te verkopen en aalmoezen te geven, dan zullen we een schat in de hemel bezitten (Lc. 12, 33). Als we geen uiting geven aan onze over­tui­gingen en dromen door concrete daden van naasten­liefde, zullen onze goede aspiraties vervagen. Ook al kunnen we de armoede in de wereld er niet mee oplossen, het is beter iets te doen dan niets, we moeten daardoor dicht bij het lij­den van de armen zijn. Chris­te­lijke naasten­liefde brengt mensen dichter bij elkaar.

+ Mgr. Jan W. M. Hendriks
Bis­schop van Haar­lem-Am­ster­dam
9 ok­to­ber 2025

Wapen van Mgr. Gerard de Korte

Reactie van mgr. De Korte

In nauwe ver­bon­den­heid met zijn voor­gan­ger Fran­cis­cus heeft paus Leo een hel­dere en in­druk­wek­kende apos­to­lische exhor­ta­tie ge­schre­ven. Het vormt een aanspo­ring om de armen lief te hebben. De titel Dilexi te ver­wijst naar de Apocalyps 3 vers 9. Het gaat daar over de kleine christen­ge­meen­schap van Filadelfia. Een groep chris­te­nen met weinig kracht maar geliefd door God.

Jezus is zelf een arme Messias zon­der macht. In iedere arme is Christus zelf zicht­baar. Chris­te­nen moeten daarom gevoelig zijn voor de noden van de armen en luis­te­ren naar hun roepstem. In veel lan­den wordt wel econo­mische groei ge­rea­li­seerd maar geen in­te­grale men­se­lijke ont­wik­ke­ling. Wij zien in veel lan­den som­mi­gen in grote welstand leven terwijl anderen het meest nood­za­ke­lijke moeten ontberen. In dat kader spreekt paus Leo over zon­dige struc­tu­ren die armoede en extreme onge­lijk­heid veroor­zaken.

In het voetspoor van zijn voor­gan­gers pleit paus Leo voor een Kerk van en voor de armen. Armen zijn geen objecten van lief­da­dig­heid maar subjecten die hun eigen leven kunnen vorm­ge­ven. Hij citeert meer­dere stemmen uit de ge­schie­de­nis van de Kerk. De paus han­teert een breed armoede­be­grip en vraagt om zorg voor zieken, ge­van­ge­nen en mi­gran­ten. Chris­te­lijke liefde kent geen grenzen en vraagt om zowel gebed als concrete actie.

Paus Leo ver­wijst uit­ge­breid naar meer­dere getuigen van evan­ge­lische liefde vanaf de mid­del­eeuwen tot recente tij­den. De paus plaatst zijn aanspo­ring in de voort­gaande lijn van het katho­liek sociaal denken sinds Rerum Novarum (Over nieuwe dingen) van 1891.

Deze exhor­ta­tie van paus Leo kan in­spi­re­ren om ons in het welvarende Neder­land te blijven inzetten voor de armen in eigen land en de hele wereld. Iedere mens heeft immers een unieke waar­dig­heid als schepsel van God. Ik hoop dat deze pau­se­lijke aanspo­ring velen zal bemoe­digen om te streven naar meer sociale ge­rech­tig­heid en het be­scher­men van de aarde als Gods eigendom. Juist de armen zijn de eerste slacht­of­fers van de we­reld­wijde klimaat­ver­an­de­ring.

+ Mgr. Gerard de Korte
bis­schop van ’s-Hertogen­bosch
9 ok­to­ber 2025




Bisdom Haarlem - Amsterdam • Postbus 1053 • 2001 BB  Haarlem • (023) 511 26 00 • info@bisdomhaarlem-amsterdam.nlDisclaimerDeze website is gerealiseerd door iMoose