Woensdagcatechese 11 juni 2025
Algemene audiëntie paus Leo XIV

Op woensdag 18 december 2024 is paus Franciscus begonnen aan een cyclus van woensdagcatecheses over het Jubeljaar 2025. Paus Leo XIV zet de catechesecyclus voort vanaf woensdag 21 mei 2025.
Deze catecheses zijn in diverse talen beschikbaar op de website van het Vaticaan maar hieronder plaatsen we de link naar de Engelse tekst en voor uw gemak ook een AI vertaling naar het Nederlands. (deze AI vertaling kan onregelmatigheden bevatten)
Paus Leo XIV
Algemene Audiëntie
Woensdag 11 juni 2025
Eerste woensdagaudiëntie van paus Leo XIV waarbij hij de catechesereeks van paus Franciscus oppakt en continuëert.
Catechesecyclus
Jubileum 2025. Jezus Christus, onze hoop
II. Het leven van Jezus
De parabels 9
Bartimeüs
“Heb goede moed! Sta op. Hij roept u.” (Marcus 10:49b)
Beste broeders en zusters
Met deze catechese wil ik onze aandacht richten op een ander essentieel aspect van het leven van Jezus, namelijk zijn genezingen. Daarom nodig ik jullie uit om jullie meest pijnlijke en kwetsbare plekken voor het Hart van Christus te brengen, die plaatsen in jullie leven waar jullie je vastgelopen en geblokkeerd voelen. Laten we vol vertrouwen aan de Heer vragen om naar onze roep te luisteren en ons te genezen!
De persoon die ons begeleidt in deze overweging zal ons helpen te begrijpen dat we nooit de hoop mogen opgeven, zelfs niet als we ons verloren voelen. Hij is Bartimeüs, een blinde man en bedelaar, die Jezus ontmoet in Jericho (zie Marcus 10:46-52). De plaats is veelzeggend: Jezus is op weg naar Jeruzalem, maar begint zijn reis, als het ware, in de “onderwereld” van Jericho, een stad die onder zeeniveau ligt. Jezus ging immers met zijn dood naar de diepte om die Adam, die naar de bodem viel en die ieder van ons vertegenwoordigt, terug te halen.
Bartimeüs betekent “zoon van Timeüs”: de man wordt beschreven door middel van een relatie, en toch is hij dramatisch alleen. Deze naam zou echter ook “zoon van eer” of “van bewondering” kunnen betekenen, precies het tegenovergestelde van de situatie waarin hij zich bevindt.1 En omdat de naam zo belangrijk is in de Joodse cultuur, betekent dit dat Bartimeüs niet voldoet aan wat hij geroepen is te zijn.
In tegenstelling tot de grote menigte die achter Jezus aanloopt, blijft Bartimeüs stil. De evangelist zegt dat hij aan de kant van de weg zit, en dus heeft hij iemand nodig om hem op te tillen en hem te helpen zijn reis te hervatten.
Wat kunnen we doen wanneer we ons in een situatie bevinden die geen uitweg lijkt te hebben? Bartimeüs leert ons om een beroep te doen op de middelen die we in ons hebben en die deel van ons uitmaken. Hij is een bedelaar, hij weet hoe hij moet vragen, sterker nog, hij kan schreeuwen! Als je echt iets wilt, doe je alles om het te bereiken, zelfs als anderen je berispen, vernederen en je zeggen dat je moet opgeven. Als je het echt wilt, blijf je schreeuwen!
De roep van Bartimeüs in het Evangelie van Marcus - “Jezus, Zoon van David, heb medelijden met mij!” (vers 47) - is een zeer bekende prayer in de Oosterse traditie geworden, die wij ook kunnen gebruiken: “Heer Jezus Christus, Zoon van God, heb medelijden met mij, een zondaar.”
Bartimeüs is blind, maar paradoxaal genoeg ziet hij beter dan de anderen, en hij herkent wie Jezus is! Voor zijn roep blijft Jezus staan en laat hij hem roepen (zie vers 49), want er is geen roep die God niet hoort, zelfs niet wanneer we ons niet bewust zijn dat we Hem aanspreken (zie Exodus 2:23). Het lijkt vreemd dat Jezus niet meteen naar een blinde man toegaat; maar als we erover nadenken, is het een manier om het leven van Bartimeüs te reactiveren: Hij spoort hem aan om weer op te staan, Hij vertrouwt op zijn vermogen om te lopen. Die man kan weer op eigen benen staan, hij kan opstaan uit de greep van de dood. Maar om dit te doen, moet hij een zeer betekenisvolle daad verrichten: hij moet zijn mantel weggooien (zie vers 50)!
Voor een bedelaar is de mantel alles: het is zijn veiligheid, zijn huis, zijn bescherming. Zelfs de wet beschermde de mantel van een bedelaar en bepaalde dat deze ’s avonds moest worden teruggegeven als hij als onderpand was genomen (zie Exodus 22:25). En toch zijn het vaak juist onze schijnbare zekerheden die ons in de weg staan - wat we hebben aangetrokken om onszelf te beschermen en wat ons in plaats daarvan verhindert om te lopen. Om naar Jezus te gaan en zich te laten genezen, moet Bartimeüs zich in al zijn kwetsbaarheid aan Hem tonen. Dit is de fundamentele stap in elk genezingsproces.
Zelfs de vraag die Jezus hem stelt lijkt vreemd: “Wat wil je dat Ik voor je doe?” (vers 51). Maar in werkelijkheid is het niet vanzelfsprekend dat we genezen willen worden van onze kwalen; soms blijven we liever stilzitten om geen verantwoordelijkheid te hoeven nemen. Het antwoord van Bartimeüs is diepgaand: hij gebruikt het werkwoord anablepein, dat “weer zien” kan betekenen, maar dat we ook kunnen vertalen als “opkijken”. Bartimeüs wil immers niet alleen weer zien; hij wil zijn waardigheid herwinnen! Om op te kijken, moeten we ons hoofd opheffen. Soms zijn mensen vastgelopen omdat het leven hen heeft vernederd, en willen ze alleen maar hun waarde terugvinden.
Wat Bartimeüs redt, en ieder van ons, is geloof. Jezus geneest ons zodat we vrij kunnen worden. Hij nodigt Bartimeüs niet uit om Hem te volgen, maar zegt hem te gaan, zijn weg te vervolgen (zie vers 52). Marcus sluit het verhaal echter af door te zeggen dat Bartimeüs Jezus begon te volgen: hij koos vrij om Hem te volgen, Degene die de Weg is!
Beste broeders en zusters, laten we vol vertrouwen onze kwalen voor Jezus brengen, en ook die van onze dierbaren; laten we de pijn brengen van hen die zich verloren voelen en geen uitweg zien. Laten we ook voor hen roepen, en we zullen er zeker van zijn dat de Heer ons zal horen en zal stoppen.
_________
1) Dit is ook de interpretatie die Augustinus geeft in De Harmonie van de Evangeliën, 2, 65, 125: PL 34, 1138.
Gerelateerde nieuwsberichten | ||
woensdag, 4 juni 2025 | Woensdagcatechese 4 juni 2025 | |
woensdag, 28 mei 2025 | Woensdagcatechese 28 mei 2025 | |
woensdag, 21 mei 2025 | Woensdagcatechese 21 mei 2025 | |
woensdag, 16 april 2025 | Woensdagcatechese 16 april 2025 | |
woensdag, 9 april 2025 | Woensdagcatechese 9 april 2025 | |
woensdag, 2 april 2025 | Woensdagcatechese 2 april 2025 | |
vrijdag, 28 maart 2025 | Woensdagcatechese 26 maart 2025 | |
woensdag, 19 maart 2025 | Woensdagcatechese 19 maart 2025 | |
woensdag, 5 maart 2025 | Woensdagcatechese 5 maart 2025 | |
woensdag, 26 februari 2025 | Woensdagcatechese 26 februari 2025 | |
woensdag, 19 februari 2025 | Woensdagcatechese 19 februari 2025 | |
woensdag, 12 februari 2025 | Woensdagcatechese 12 februari 2025 | |
woensdag, 5 februari 2025 | Woensdagcatechese 5 februari 2025 | |
woensdag, 29 januari 2025 | Woensdagcatechese 29 januari 2025 | |
woensdag, 22 januari 2025 | Woensdagcatechese 22 januari 2025 | |
woensdag, 18 december 2024 | Woensdagcatechese 18 december 2024 |