Voor een cultuur van het leven
Als we het nieuws volgen, kunnen we weleens een beetje ont­moe­digd raken. Maar laten we niet ten onder gaan in de negatieve berichten, die op ons af komen. Er is ook altijd één heel mooi bericht dat alles overtreft: de Heer is verrezen!

Jongste SamenKerk
SamenKerk Maart 2024
Maart 2024
eerdere edities

vrijdag, 3 mei 2024
HH. Filippus en Jakobus, apostelen
kleur:rood
1e Lezing:1 Kor. 15, 1-8
Psalm:Ps. 19 (18), 2-3.4-5
Evangelie:Joh. 14, 6-14

postcode:
huisnummer:

Meimaand - Mariamaand
gepubliceerd: donderdag, 2 mei 2024
De mei­maand is tra­di­tio­neel de Maria­maand. Maar waarom eigen­lijk? Helemaal precies is dat niet bekend, maar zeer waar­schijn­lijk heeft het met de naam van de maand te maken. Deskun­digen denken dat de naam mei afgeleid is van de Griekse godin Maia. Die naam betekende oor­spron­ke­lijk ‘moe­der’ en kreeg later de bete­ke­nis van ‘vroedvrouw’.
Jongerenbijeenkomst Jubeljaar 2025
Zaterdag 11 mei - 10.00 uur - Heerhugowaard
gepubliceerd: donderdag, 2 mei 2024
Op zater­dag 11 mei or­ga­ni­seert het jon­ge­ren­pas­to­raat van het bisdom weer een speciale dag. Dit is de tweede van de drie ont­moe­tingen dit jaar. Jon­ge­ren (18-30 jaar) ont­moe­ten elkaar in afwach­ting op het voor­be­rei­dings­jaar naar het Jubileum in Rome juli 2025.
Reliek H. Bernadette terug in Lourdes
gepubliceerd: woensdag, 1 mei 2024
Ber­na­dette is weer thuis. Bede­vaart­bis­schop mgr. Herman Woorts en ver­te­gen­woor­digers van bede­vaart­orga­ni­sa­tie Huis voor de Pelgrim hebben de reliek, die in april 2024 maand door Neder­land trok, weer terug­ge­bracht naar het hei­lig­dom in Lourdes.
‘Luisteren naar wie niemand luistert’
Cursus- & oefendag - Synode en Caritas
gepubliceerd: maandag, 29 april 2024
Hoe kun je luis­te­ren naar mensen die je wel ziet, maar die je nooit echt spreekt? De straat­krantverkoper, de dak­loze in het park, de overbuurvrouw die al jaren ziek is... In het synodale proces wor­den we uit­ge­no­digd om naar ie­der­een te luis­te­ren. Maar hoe doe je dat?
Zondag voor de Oosterse Kerken
Zondag 28 april
gepubliceerd: woensdag, 24 april 2024
De kleine chris­te­lijke ge­meen­schap in Gaza staat zwaar onder druk en moet leven met oorlog en geweld. Daarbij levert ze een in­druk­wek­kend ge­tui­ge­nis van hoop en vrede­lie­vend­heid, zoals bij­voor­beeld bleek op Paas­zon­dag.
Hemelvaart en met Pinksteren
Wat vieren we eigenlijk?
gepubliceerd: woensdag, 24 april 2024
Wat vieren we eigen­lijk met Hemel­vaart en Pink­ste­ren? Kennis over deze chris­te­lijke feesten is lang niet meer alge­meen bekend en voor velen betekent het niet veel meer dan een paar vrije dagen in mei.
Mgr. Mutsaerts over Week van het Gezin
Zaterdag 11 t/m vrijdag 17 mei
gepubliceerd: maandag, 22 april 2024
In de week van zater­dag 11 mei tot en met vrij­dag 17 mei vindt in Neder­land voor de tweede keer de Week van het Gezin plaats. Een gezins­dag in Maduro­dam op zater­dag 11 mei vormt de fees­te­lij­ke aftrap van deze Week van het Gezin, die als thema heeft mee­ge­kre­gen Goed Gezi(e)n. Mgr. Mutsaerts, voor de Neder­landse Bis­schop­pen­con­fe­ren­tie contact­persoon voor Huwe­lijk en Gezin, beveelt aan­dacht voor het gezin van harte aan.
Bavodag
Zaterdag 22 juni - 10.30 uur - Bavokathedraal Haarlem
gepubliceerd: zaterdag, 20 april 2024
De Bavo­dag komt er weer aan! Alle tieners en vor­me­lin­gen zijn welkom op zater­dag 22 juni in de Bavo­kathe­draal te Haar­lem. Samen de torens beklimmen, work­shops doen over Carlo Acutis en samen de H.Mis vieren met Mgr. Hendriks.
Orgelconcertserie Willibrordusorgel Bavokathedraal
Van zaterdag 4 mei t/m zaterdag 28 september
gepubliceerd: donderdag, 18 april 2024
Ook in 2024 wordt weer een orgel­con­cert­se­rie geor­ga­ni­seerd op het Willirbrordusorgel in de Ka­the­drale Basiliek van Sint Bavo te Haar­lem. Elke zater­dag­mid­dag om 16.00 uur bent u welkom in de ka­the­draal met uit­zon­de­ring van de concerten op zon­dag­mid­da­gen 23 juni en 14 juli.
Gebedsdag Vrouwe van alle Volkeren
Zaterdag 8 juni - 11.00 uur - OLV ter Nood Heiloo
gepubliceerd: maandag, 15 april 2024
De gebeds­dag ter ere van de Vrouwe van alle Volkeren wordt op zater­dag 8 juni 2024 vanaf 11.00 uur gehou­den op het Hei­lig­dom van Onze Lieve Vrouw ter Nood in Heiloo.
Familiezondag
gepubliceerd: zaterdag, 13 april 2024
De ‘Familie­zon­dag’ is inmiddels een begrip in ons bisdom. Op acht locaties in ons bisdom staan bij­een­komsten gepland voor het hele gezin waarbij pret, geloofsver­die­ping en onderling contact tussen katho­lie­ke ge­zin­nen centraal staan.
Pausboodschap Roepingenzondag
Wat vraagt God van jou?
gepubliceerd: donderdag, 11 april 2024
Op zon­dag 21 april is het Roepingen­zon­dag. Deze vierde zon­dag van Pasen, waarop traditie­ge­trouw een gedeelte van het Evan­ge­lie over de goede Herder wordt gelezen, is sinds 1963 de Wereld­ge­beds­dag voor roe­pingen.

woensdag, 10 april 2024Studiedag - De toekomst start ... thuis
woensdag, 10 april 2024Katholiekleven-video: Lourdes in Heiloo Video
woensdag, 10 april 2024Abortus kan nooit een grondrecht zijn
woensdag, 10 april 2024Processie - Mirakel van Alkmaar