Online video in de parochie
Vijf principes uitgelegd door Katholiekleven.nl
In mei en juli hield katholiekleven.nl online presentaties in diverse bisdommen om uit te wisselen over hoe je als parochie video in kunt zetten binnen je communicatiemix. In de bijeenkomsten kwamen de volgende vijf principes ter sprake.
“Sinds corona hebben meer parochies ervaring met online video door de livestreams. We willen vanuit katholiekleven.nl helpen bij het zetten van de volgende stap door onze ervaringen te delen”, vertelt Daphne van Roosendaal, coördinator van katholiekleven.nl.
1. Sociale communicatie
Het Tweede Vaticaans Concilie (1962-1965) sprak al over de inzet van communicatiemiddelen door de Kerk. Het document ‘Inter mirifica’ (1963) werd later gevolgd door ‘Communio et progressio’ (1971). Daarin worden gelovigen aangespoord om de sociale communicatiemiddelen met de grootste ijver en doelmatig in te zetten. Van Roosendaal: “Interessant is dat de Kerk al decennia spreekt over ‘sociale’ communicatiemiddelen, omdat communicatie relaties tussen mensen moet opbouwen en moet bijdragen aan gemeenschap en ontwikkeling van de samenleving. Onze huidige ‘sociale media’ zijn dus alleen ‘sociaal’ als ze dat doen.”
2. Informeren en inspireren
Ook de jaarlijkse Wereldcommunicatiedag is een vervolg op het Tweede Vaticaans Concilie. Elk jaar schrijft de paus hiervoor een boodschap. In 2019 ging deze boodschap over het internet als netwerk van mensen. Van Roosendaal: “We hebben op de bijeenkomsten stilgestaan bij een fragment hieruit, waarin paus Franciscus zegt dat het internet een rijkdom is als een kerkgemeenschap daarmee het eigen leven coördineert, om vervolgens de eucharistie samen te vieren. En dat het een rijkdom is ‘als het verhalen van schoonheid en lijden dichterbij brengt, als het helpt om samen te bidden en samen het goede te zoeken’. Het eerste hebben we samengevat als ‘informeren’, alles wat gaat over het reilen en zeilen in de Kerk. Het tweede hebben we samengevat als ‘inspireren’. In parochiebladen en op parochiewebsites zie je beide aspecten terugkomen. Daarbij kun je ook video inzetten.”
3. Toegevoegde waarde en een relevante boodschap
“Aan de hand van katholiekleven.nl hebben we gesproken over doelgroepen in de parochie en je toegevoegde waarde of je relevante boodschap”, vervolgt Van Roosendaal. “De auteurs van ‘Rebuilt’, een boek voor missionaire parochies, hebben het bijvoorbeeld over ‘de veranderende kracht’ van de Kerk. Dat is een relevante boodschap voor mensen die naar de kerk komen en ook voor anderen. Bij katholiekleven.nl is gekozen voor geloof, hoop en liefde. Ook dat is herkenbaar voor mensen die naar de kerk gaan en anderen. We hebben de deelnemers de vraag gesteld of ze in de parochie ook zo’n vertrekpunt hebben voor de communicatie met verschillende groepen mensen.”
“Dat bleek een vraag die tot nadenken stemde”, aldus Van Roosendaal. “Maar je kunt bijvoorbeeld kijken naar de betekenis van de patroonheilige van je parochie. Een van de deelnemers kwam uit een Titus Brandsmaparochie. Dat is heel concreet. Een andere deelnemer kwam uit een parochie Heilige Drie-Eenheid. Ook als het minder voor de hand lijkt te liggen, is er altijd een relevante boodschap voor je doelgroepen vanuit de belangrijke waarden waar je parochie vanuit het geloof voor staat.”
4. Video binnen de communicatiemix
Parochies kunnen online video breed inzetten. Een video kan op de website worden geplaatst en in een digitale nieuwsbrief worden opgenomen. En een video kan ook een plekje krijgen in het parochieblad. Dat kan via een QR-code die op internet (gratis) kan worden aangemaakt. Lezers van het parochieblad kunnen de code scannen met hun smartphone en de video zo bekijken.
5. Organisatie van de communicatie
“Onder de noemer ‘organisatie van de communicatie’ hebben we gesproken over het vormen van een videoredactie, zoals ook parochiebladen en parochiewebsites een redactie hebben. Dan kun je ook zorgen voor onderlinge afstemming tussen deze redacties, zodat je elkaar op ideeën kunt brengen.”
Katholiekleven.nl
De bijeenkomsten werden gehouden in samenwerking met de bisdommen. Ze vonden online plaats met deelnemers uit de Bisdommen Groningen-Leeuwarden, Haarlem-Amsterdam, Rotterdam en ’s-Hertogenbosch.
- Wil je meer weten? Neem contact op met je bisdom of met katholiekleven.nl