Verslag Impulsdag Geloofsopbouw

Laat het evangelie spreken in de scharniermomenten van het leven

gepubliceerd: woensdag, 23 januari 2013

Op zater­dag 19 januari jl. kwamen ongeveer 75 vrij­wil­li­gers en pas­to­rale krachten bij elkaar in het Juliana­kloos­ter te Heiloo voor de Impuls­dag Geloofsop­bouw. Hilde Kieboom ver­zorgde een in­spi­re­rende lezing over de missio­naire kerk.

Verslag Impulsdag GeloofsopbouwIn de mid­dag ston­den er diverse work­shops op het pro­gram­ma, waarbij de missio­naire insteek centraal stond. Ook werd op deze dag de vernieuwde map Hands on ge­pre­sen­teerd (zie het eer­dere pers­be­richt). De dag werd geor­ga­ni­seerd door de dienst Geloofsop­bouw van het bisdom (de afdelingen Catechese, Huwe­lijk & Gezin en Jon­ge­ren­pas­to­raat).

Gun jezelf het beste

Mgr. Hendriks ver­wel­kom­de de aanwe­zigen en opende de dag door te refereren aan een slogan, die hij op weg naar de Impuls­dag had gezien: “Gun jezelf het beste!” Zijn eerste reactie was: een vol­ko­men overbo­dig reclamebord in onze toch al hedonis­tische maat­schap­pij. Maar erover nadenkend kwam hij tot het besef: dat is nu juist een leven met God. Op zijn weblog ver­woordt hij het later zo: “Dat (Gun jezelf het beste red.) ligt daar waar je jezelf vol­ko­men mag rea­li­se­ren zoals je bedoeld bent door je Schepper. Want je bent geschapen naar Zijn beeld en gelijkenis.”

Het benutten van de (scharnier) momenten en het evan­ge­lie laten klinken

Hierna gaf Hilde Kieboom een prikkelende lezing over het thema: de missio­naire kerk: een kerk met een missie! Wat kan een pa­ro­chie(regio) betekenen voor mensen die weinig of niet-kerkbe­trok­ken zijn? Ze sprak over een aantal ont­wik­ke­lingen van deze tijd – seculari­sa­tie, globalise­ring, grote com­mu­ni­ca­tie­moge­lijk­heden, behoefte aan “flash engage­menten” –  en hoe deze voor de kerk een kans kunnen wor­den om het geloof door te geven.

Voor de concrete pas­to­rale praktijk bena­drukte ze er onder andere voor om de momenten wanneer mensen naar de kerk komen (de zoge­naamde scharnier­mo­menten) te benutten en deze li­tur­gisch en pas­to­raal gezien goed te ver­zorgen. Ze sprak over het belang van de schoon­heid: een goed ver­zorgde ruimte, aankle­ding, voor­gan­ger, zang en li­tur­gie. Dit alles nodigt uit tot gebed.

Daar­naast pleitte ze ervoor, om als pa­ro­chies iets aan te bie­den op maat­schap­pe­lijk rele­vante momenten en snel in te spelen op de actuali­teit, bij­voor­beeld zoals in Antwerpen waar een man gevon­den werd die al twee jaar dood in zijn huis lag. Toen werd er binnen een paar dagen een stille tocht door de buurt gehou­den en werd bij het huis van de man een gebed uit­ge­spro­ken.
 Ze riep door haar hele lezing op om op de ver­schil­lende momenten in het pas­to­raat het evan­ge­lie te lezen en hierover met elkaar te spreken: “we moeten doen waar wij expert in zijn en dat is mensen samenroepen rondom scholen van het evan­ge­lie”.

Middag­pro­gramma

Het mid­dag pro­gram­ma bestond uit een gebeds­vie­ring met korte ge­tui­ge­nissen, een lunch, tijd om de in­for­ma­tie­markt te bezoeken (aanwe­zig waren o.a. het Katho­liek Alpha Centrum, boek­han­del Het Kruis­punt uit Hoofd­dorp en de Ad­vents­ac­tie/Vas­ten­ac­tie) en twee ron­den work­shops. Work­shops wer­den gegeven door Chris ’t Mannetje en mede­wer­kers van de dienst Geloofsop­bouw. Centraal stond het missio­nair werken met de doel­groepen jon­ge­ren, ge­zin­nen en op het gebied van de catechese.

(foto’s: Tim Berke­veld)