Exhortatie Evangelii Gaudium verkrijgbaar

Vertaling geautoriseerd door de Nederlandse Bisschoppenconferentie

gepubliceerd: dinsdag, 1 april 2014

Bij het Se­cre­ta­riaat van de Rooms-Katho­lie­ke Kerk in Neder­land (SRKK) is inmiddels de Neder­landse vertaling verkrijg­baar van Evangelii Gaudium, de exhor­ta­tie van paus Fran­cis­cus. Deze vertaling is door de Neder­landse Bis­schop­pen­con­fe­ren­tie geautoriseerd. Vorige maand was er reeds een Neder­landse vertaling van Evangelii Gaudium uit­ge­bracht in België.

De vreugde van het evan­ge­lie

De blijdschap van het evangelieOp 24 no­vem­ber 2013 onder­te­kende paus Fran­cis­cus een apos­to­lische exhor­ta­tie, dat wil zeggen een aanspo­ring, die voortvloeit uit een recent gehou­den bis­schop­pen­synode (in dit geval over de nieuwe evangeli­sa­tie in 2012) en die gericht is aan de kerk zelf.

De titel van de exhor­ta­tie luidt: Evangelii Gaudium: de blijd­schap van het evan­ge­lie. In deze exhor­ta­tie, gericht aan bis­schop­pen, pries­ters, diakens en alle gelo­vi­gen bena­drukt de paus hoe be­lang­rijk het is de vreugde van het evan­ge­lie uit te dragen. Deze vreugde ligt besloten in een per­soon­lijke relatie met Jezus. Wie de vreugde daar­van ervaart, wil en moet haar delen, stelt de paus.

Extra bijlagen

Extra bij deze vertaling, die wordt uitge­ge­ven door de Neder­landse Kerk­pro­vin­cie in de serie Ker­ke­lijke Do­cu­men­ta­tie, zijn de bijlagen, geleverd door de vertalers van Stich­ting Inter­kerk. Hierin kunt u in één oogop­slag zien welke bijbel­tek­sten, maar ook welke andere do­cu­menten paus Fran­cis­cus in Evangelii Gaudium citeert. Dit geeft de Neder­landse vertaling extra gebruiksgemak, zeer geschikt ook voor studiedoel­ein­den. De per­soon­lijke en directe manier waarop de paus schrijft, maakt de exhor­ta­tie bovendien zeer geschikt om bij­voor­beeld in pa­ro­chieel ver­band met elkaar te lezen en te bestu­de­ren.

Be­stel­len in Neder­land

De inteken­prijs bedraagt € 13,50, inclusief verzend­kos­ten. Na de inteken­pe­rio­de, die nog duurt tot en met 14 april 2014, kost de uitgave € 15,50 inclusief verzend­kos­ten.

Be­stel­len in Vlaan­de­ren

In België heeft  uit­ge­ve­rij Licap een Neder­landse vertaling uit­ge­bracht. De exhor­ta­tie is te be­stel­len bij Licap: info@licap.be of via in­ter­net www.licap.be, de kosten zijn 11 euro exclusief verzend­kos­ten.

(bron: SRKK)