Meeste Haarlemse WJD-ers vertrekken binnenkort naar Sydney

26 juni 2008

Het grootste deel van de Haarlemse jongeren zal in het weekend van 5/6 juli naar de Wereldjongerendagen (WJD) in Sydney, Australië afreizen. Ook mgr. Van Burgsteden – hulpbisschop van Haarlem – zal aan de WJD deelnemen. In Ankeveen en Hoorn staat er binnenkort een viering in het teken van de WJD op het programma. Via internet, radio en tv zullen de WJD goed te volgen zijn. De avondwake en slotviering met de paus worden live uitgezonden op Nederland 2.

700 Nederlandse deelnemers

Totaal zullen er 60 jongeren deelnemen aan de landelijke reis, waarvoor 600 Nederlandse jongeren zich hebben ingeschreven. Daarnaast zullen nog ongeveer 100 jongeren met andere initiatieven naar de WJD gaan, zodat het totale aantal Nederlanders op 700 zal uitkomen.

Mgr. Van Burgsteden spreekt over “de liefde”

Met zijn komst naar Sydney wil mgr. Van Burgsteden uiting geven aan zijn betrokkenheid bij de jongeren. Hij zal de eerste catechese (op 16 juli) verzorgen voor de Nederlandse jongeren over het thema van “de liefde”. Hierover zegt hij: “De landelijke organisatie heeft mij gevraagd om te spreken over thema: Liefde, de derde goddelijke deugd. Ik hoop dat deze catechese het onderwerp ‘liefde voor allen, ook voor mij’, mag staan onder de inspiratie van de heilige Geest. Hij is immers de Geest van de Liefde”. Naast mgr. Van Burgsteden zullen ook mgr. Van den Hende (Breda) en mgr. De Jong (Roermond) in Sydney aanwezig zijn.

Voorbereidingen en vieringen voor Sydney

De meeste jongeren zijn bezig met de laatste voorbereidingen voor Sydney. Op de kennismakingsdag van 8 juni jl. in Houten konden zij al kennismaken met hun reisgenoten en voor de ouders was er op 11 juni nl. een goed bezochte ouderavond in Amsterdam-Noord. Er zijn twee vieringen in parochies die in het teken staan van de WJD.

De eerste viering is een “uitzwaaiviering” voor 11 jongeren van de KAN-parochies, die meegaan naar Sydney en vindt plaats op zaterdag 28 juni a.s. om 19.00 uur in de Martinuskerk, Stichts End 23, 1244 PK in Ankeveen.

De tweede is op zaterdag 5 juli a.s. om 19.00 uur in de Engelbewaarderskerk in Hoorn. Omdat de meeste jongeren uit Haarlem op 5 juli vertrekken, zal deze viering in het teken staan van het gezamenlijk bidden voor de deelnemers aan de WJD en de WJD zelf. Jong en oud zijn welkom. Voor meer informatie: www.rkjhoorn.nl. Bij deze viering zal de Life-teen band uit Haarlem de muziek verzorgen.

WJD op internet, radio en tv

De avondwake, die in Australië plaatsvindt, zal op zaterdag 19 juli van 11:00 uur -13:00 uur live worden uitgezonden op Nederland 2.
De slotviering van de WJD wordt zondag 20 juli van 2:00 uur tot 4:15 uur live op Nederland 2 uitgezonden.

Persdienst Bisdom Haarlem / Wim Peeters Print artikel

Voor het laatst gewijzigd: