Nieuw orgel in Alkmaarse Sint-Josephkerk

1 september 2008

Foto: C. Coppens
Een belangrijk moment voor de parochie HH. Matthias-Laurentius in Alkmaar was zondag 24 augustus jl. de ingebruikname van het orgel in de wijkkerk Sint Joseph aan de Nassaulaan. Helemaal nieuw is het orgel overigens niet, want het is samengesteld uit onderdelen van de orgels van de wijkkerken H. Joseph, H. Don Bosco en H. Pius X. De orgelkast is – in de stijl van de nieuwe inrichting van de Josephkerk – ontworpen door het Bouwbureau van het Bisdom Haarlem. Bijzonder is dat bezoekers van het parochiecentrum, vanuit het glazen trappenhuis de binnenkant van het instrument kunnen bekijken.

In een kerk die tot de laatste plaats bezet was wijdde pastoor Jan Bus het orgel in met een gebed, waarna alle aanwezigen Psalm 150 (Alles wat adem heeft love de Heer) zongen. Zij werden daarbij begeleid door de befaamde Alkmaarse musicus Kees Bornewasser (83) die meer dan 40 jaar dirigent-organist was in de Don Boscokerk. Vervolgens vertelde Joost Vermeulen van Flentrop Orgelbouw over de totstandkoming van het orgel. In een concert lieten de organisten Bart Vervaat, Marianne Habets, Henk Jan Jansen, Inge Oortwijn en Paul Waerts de diverse klankkleuren van het orgel horen. Tenslotte fungeerde het orgel nogmaals als begeleidingsinstrument bij de samenzang van het lied “Looft de Heer al wat gemaakt is” met Loek de Jong achter de speeltafel.

Met de ingebruikname van het orgel werd ook het einde gemarkeerd van de pastorale activiteit van pastoor Jan Bus, die zondag 31 augustus a.s. wegens emeritaat afscheid neemt van zijn parochie in Alkmaar. Zijn 15-jarige pastoraat stond voor een groot deel in het teken van de noodzakelijke fusie van parochies, de sluiting van kerkgebouwen, de opbouw van een nieuwe parochiegemeenschap en de verbouwing en herinrichting van de Sint-Josephkerk. Pastoor Bus zal worden opgevolgd door Mathieu Wagemaker, die tevens als rector verbonden blijft aan het heiligdom O.L.Vrouw ter Nood te Heiloo.

Persdienst Bisdom Haarlem / Wim Peeters Print artikel

Voor het laatst gewijzigd: