Heemskerk vierde 1750e sterfdag H. Laurentius

15 augustus 2008

Zondag 10 augustus jl. was het precies 1750 jaar geleden dat de heilige Laurentius (226-258) de marteldood stierf. Hij werd één van de meest bekende martelaren van de kerk van Rome, vele kerken over de hele wereld dragen zijn naam. In het bisdom Haarlem zijn vier kerken toegewijd aan Sint Laurentius: Alkmaar, Heemskerk, Hoogkarspel en Weesp.

In Heemskerk werd dit bijzondere patroonsfeest gevierd met een plechtige eucharistieviering waarin vicaris-generaal Mgr.drs. M.J. de Groot de hoofdcelebrant was. Hij verving kardinaal Simonis, die aanvankelijk had toegezegd naar Heemskerk te komen, maar vanwege de gevolgen van een ongelukkige val moest afzeggen. Mgr. de Groot is al vele jaren voorzitter van de Diocesane Commissie Diakonie en maakt zich in deze functie, evenals Laurentius, sterk voor de mensen aan de onderkant van de samenleving.

Tijdens de viering zegende de vicaris-generaal een icoon van Sint Laurentius, geschilderd door parochiaan Ria Driessen.

Persdienst Bisdom Haarlem / Wim Peeters Print artikel

Voor het laatst gewijzigd: