Gezamenlijke Impulsdag voor vrijwilligers in Catechese en Jongerenpastoraat

8 december 2008

Zaterdag 17 januari 2009 wordt er een Impulsdag georganiseerd voor begeleiders en vrijwilligers in de Catechese en het Jongerenpastoraat in het bisdom Haarlem, of op het raakvlak van beide, zoals de vormselvoorbereiding. Maar ook begeleiders en vrijwilligers van volwassencatechesegroepen en eerste communiegroepen kunnen op deze dag aan hun trekken komen. De dag wordt georganiseerd door de redactie van de website Steen in de Vijver en het Jongerenpastoraat van het bisdom Haarlem in samenwerking met de dekenale jongerenwerkers. Naast een gezamenlijke inleiding en afsluiting van de dag kunnen de deelnemers de voor hun relevante workshops bezoeken. De dag vindt plaats in Amsterdam.

Het programma biedt een breed aanbod, gericht op de praktijk in parochies. U kunt op deze dag:
  • kennis nemen van trends en ontwikkelingen in het werkveld van Catechese en Jongerenpastoraat
  • in workshops kennis te maken met nieuwe materialen, werkvormen en evenementen
  • andere begeleiders en vrijwilligers ontmoeten en ervaringen uitwisselen
  • uzelf opnieuw laten inspireren en motiveren
De dag begint met een korte algemene inleiding over trends en ontwikkelingen in het werkveld van Catechese en Jongerenpastoraat. Ook het gebruik van de websites www.steenindevijver.nl (vernieuwd!) en www.jongbisdomhaarlem.nl zal aan de orde komen.
Daarna volgen twee workshops van een uur.

Workshops

U kunt aan het begin van de dag een keuze maken uit de verschillende workshops (hierbij is de indeling van de websites Steen in de vijver en jongbisdomhaarlem.nl als leidraad genomen):

Eerste ronde workshops

• Geloof en opvoeding thuis: Opvoeden met geloof
  • Catechese in de parochie: Hoe kies je goed catechesemateriaal voor het Vormsel?
  • Catechese in de parochie: Tussen Communie en Vormsel: nieuw materiaal
  • Tieners/jongeren: hoe bereik je ze? In gesprek met twee jongerenwerkers
  • Jongeren: Hasta a Madrid. WJD en andere events als onderdeel van jongerenpastoraat/vormselvoorbereiding
  • Begeleiders: Ken je zelf als begeleider… en werk (nog) beter samen met anderen

Tweede ronde workshops

• Je eigen inspiratie: Geloofsverdieping met volwassenen
  • Catechese in de parochie: Hoe kies je goed catechesemateriaal voor de Eerste Communie?
  • Catechese in de parochie: Tussen Communie en Vormsel: nieuw materiaal
  • Tieners/jongeren: Waar & hoe begin je? Maak kennis met materialen van het Katholiek Alpha Centrum
  • Jongeren: Actie! Actief bezig zijn als onderdeel van jongerenpastoraat/vormselvoorbereiding

De dag eindigt met een slotbeschouwing door Mgr. Everhard de Jong, bisschopreferent voor zowel Catechese, Jongerenpastoraat en Onderwijs, en een gebedsviering. Er zal een informatiemarkt zijn waar een aantal organisaties en uitgeverijen hun materialen presenteren.

Locatie

De dag wordt gehouden in de Mozes & Aäronkerk, Waterlooplein 205 in Amsterdam. Bereikbaar met de metro vanaf Amsterdam Centraal Station, de 2e halte is het Waterlooplein.

De dag duurt van 10.00 tot 16.00 uur. Koffie/thee wordt verzorgd; wij willen u vragen zelf een lunchpakketje mee te nemen.

Aanmelding

Bij voorkeur via www.jongbisdomhaarlem.nl of info@jongbisdomhaarlem.nl of elsenaar@dekenaat-amsterdam.nl Graag uw naam, adres, telefoonnummer en uw parochie vermelden.

Wilt u flyers van deze Impulsdag ontvangen om te verspreiden, geef dan uw naam, adres en het aantal flyers door. Dit kan bij één van de hierboven genoemde e-mailadressen.

Organisatie

De dag wordt georganiseerd door de redactie van de website Steen in de Vijver en het Jongerenpastoraat van bisdom Haarlem in samenwerking met de dekenale jongerenwerkers.

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met:

Marcel Elsenaar elsenaar@dekenaat-amsterdam.nl telefoon 020 - 627 85 44
Mirjam Borst info@jongbisdomhaarlem.nl telefoon 023 511 26 35

Persdienst Bisdom Haarlem / Wim Peeters Print artikel

Voor het laatst gewijzigd: