Nieuw samenwerkingsverband voor byzantijnse katholieken

Byzantijns Netwerk Nederland opgericht

23 september 2008

Binnen de katholieke Kerk in Nederland vieren enkele duizenden katholieken regelmatig de liturgie volgens de byzantijnse ritus, verdiepen zich in de spiritualiteit van het Oosten of leggen zich speciaal toe op de byzantijnse zang. Hun gemeenschappen, koren of verenigingen willen voortaan samenwerken in het Byzantijns Netwerk Nederland. Vrijdag 19 september vond de oprichting plaats.

Tien geloofsgemeenschappen van katholieken van de byzantijnse ritus, gevestigd tussen Maastricht en Haarlem, zijn verenigd in de Landelijke Instelling Pokrof. Nijmegen, Tilburg en Utrecht kennen hun Byzantijnse Koren, die voortkomen uit het Apostolaat Oosterse Kerken. In ’s-Hertogenbosch is de Johannes van Damascusgemeenschap actief en de in diezelfde stad gevestigde Katholieke Vereniging voor Oecumene heeft structureel aandacht voor het oosters christendom. In Nederland hebben tien priesters de bevoegdheid om deze gelovigen voor te gaan in de regelmatige viering van de Goddelijke Liturgie en hen pastoraal bij te staan.

Vrijdag 19 september kwamen vertegenwoordigers uit deze groepen bijeen in Utrecht. In aanwezigheid van mgr. J. van Burgsteden s.s.s., bisschop-referent voor oecumene en oosterse christenen, ondertekenden zij de basistekst die uitgangspunt moet zijn voor de werkzaamheden van het Byzantijns Netwerk Nederland.

Het Netwerk heeft als centrale doelstelling de continuïteit te waarborgen van de byzantijnse ritus binnen de katholieke Kerk in Nederland. Samenwerking, wederzijdse ondersteuning en inspiratie zijn daarvoor de belangrijkste instrumenten. De lichte organisatiestructuur laat de mogelijkheid open voor meer of mindere intensieve samenwerking en moet vooral zorgen voor een hoge functionaliteit van het Netwerk. Inhoudelijk kent het Netwerk vier aandachtsvelden: liturgie (vieren), catechese (leren), diaconie en gemeenschapopbouw (dienen) en ten slotte oecumene. (SRKK)

Persdienst Bisdom Haarlem / Wim Peeters Print artikel

Voor het laatst gewijzigd: