Muziekinstituut Haarlem zingt voor de Paus

450 jaar bisdom Haarlem

28 november 2008

Bij gelegenheid van het 450-jarige bestaan van het bisdom Haarlem zal het Muziekinstituut van de Kathedrale Basiliek van Sint Bavo te Haarlem van 28 april t/m 3 mei 2009 een bezoek brengen aan Rome. De koorleden zingen o.a. bij de audiëntie van de Paus op woensdag 29 april, in de St. Pieter en in de Friezenkerk. Ook wordt de mogelijkheid van een concert onderzocht voor de gasten van de Nederlandse Ambassadeur b.g.v. Koninginnedag en een herdenkingsconcert voor de Nederlandse gemeenschap in Rome in het kader van de Dodenherdenking.

Het Muziekinstituut telt ruim negentig leden, van wie zo’n zestig kinderen. Zij zullen tijdens hun verblijf vergezeld worden door hun eigen bisschop, mgr. dr. Jos Punt en door kardinaal Adrianus Simonis.

Het muziekinstituut is in 1946 opgericht als koorschool van de kathedraal van Haarlem. Samen met de koorschool Utrecht zijn dit de enige twee echte koorscholen die nog bestaan en waar regulier onderwijs en muziekonderwijs in één pakket gegeven worden. Het Muziekinstituut verzorgt wekelijks de hoogmis in de kathedraal van Haarlem en talloze vieringen en concerten in binnen- en buitenland. Tevens vormt het het ‘visitekaartje’ van de Bisschop van Haarlem voor vieringen binnen en buiten het bisdom en voor het Militair Ordinariaat. Anders dan bij andere instellingen in de Kerk telt het Muziekinstituut een constant ledenaantal en is er voor 2009 zelfs een wachtlijst.

Persdienst Bisdom Haarlem / Wim Peeters Print artikel

Voor het laatst gewijzigd: