Afscheid van een innemend mens en een groot priester

16 augustus 2006

Bij het overlijden van Johannes Kardinaal Willebrands, in de vroege morgen van woensdag 2 augustus 2006 in de St. Nicolaas Stichting, temidden van de zusters Franciscanessen van Denekamp, schreef zijn vroegere leerling, thans vicaris-generaal mgr. drs. M. de Groot, het volgende In Memoriam.

Foto: RKK
Als weinigen heeft kardinaal Willebrands zijn stempel gedrukt op het denken over de christelijke eenheid.

“Johannes Gerardus Maria Willebrands werd geboren te Bovenkarspel op 4 september 1909, en op 26 mei 1934 tot priester gewijd in de Haarlemse kerk.

Na een vervolg-studie filosofie in Rome vervulde hij gedurende de jaren 1937-1940 de functie van kapelaan op het Begijnhof te Amsterdam. Vanaf het jaar 1940 was hij professor, later directeur van het Filosoficum te Warmond, waar hij de geschiedenis van de wijsbegeerte doceerde, tot hij in 1960 op voordracht van Kardinaal Bea werd aangesteld tot Secretaris van het Secretariaat ter bevordering van de Eenheid der Christenen. Op 28 juni 1964 werd hij tot bisschop gewijd en op 28 april 1969 door Paus Paulus VI tot kardinaal gecreëerd.

Immers, de betekenis van deze priester voor het Haarlemse bisdom, voor de Nederlandse Kerkprovincie en de Wereldkerk overstijgt dit korte In Memoriam.

Johannes Kardinaal Willebrands staat met name voor de ouderen onder ons in herinnering als de Warmondse professor, welke de geschiedenis van de wijsbegeerte doceerde, maar zich tijdens de lesuren gemakkelijk ertoe liet verleiden te getuigen van zijn grote geestdrift voor de oecumene: enthousiast kon hij vertellen over zijn ervaringen als voorzitter van de St. Willibrord Vereniging, in welke functie hij vele plaatsen in West-Europa bezocht. Velen van ons hebben hem in Warmond leren kennen en waarderen tijdens onze priesterstudie.

Foto: Archief Begijnhof
Na zijn wijding werd de latere kardinaal benoemd tot kapelaan van het Begijnhof in Amsterdam.
Hier brengt hij de ziekencommunie.
De foto is genomen tussen 1937 en 1940.

Vanaf het moment, dat hij in 1960 naar Rome werd geroepen, bleef hij contact met de Haarlemse kerk onderhouden: bezocht hij zijn familie in West-Friesland, verbleef hij dikwijls bij de zusters van Lioba te Egmond, ging hij voor in de viering van de sacramenten en bezocht hij ieder jaar de bisschop van Haarlem, daarmede zijn betrokkenheid met ons Haarlemse diocees tot uitdrukking brengend.

Vanaf het jaar 1960 was hij voor velen van ons misschien uit het oog, maar zeker niet uit ons hart en onze belangstelling. Zijn betekenis voor heel de Wereldkerk, waarbij hij gedurende de periode 1975-1983 zijn functie in Rome combineerde met het ambt van aartsbisschop van Utrecht, is nauwelijks in te schatten.

Sommigen onder ons hebben middels een bezoek te Denekamp persoonlijk afscheid van hem genomen. Wij allen nemen nu afscheid van deze Haarlemse priester: een innemend mens en een groot priester, begaafd met een bijzondere intelligentie en wijsheid, werkend met een praktische voortvarendheid, levend vanuit een diep geloof in God en met een vruchtbare liefde voor de Kerk van Christus.

Johannes Kardinaal Willebrands, dat hij moge rusten in de vrede van God, zijn en onze Schepper. (…)
Mede namens de bisschop van Haarlem Mgr. J. Punt en de hulpbisschop Mgr. J. van Burgsteden.“

Mgr. drs. M.J. Groot, Vicaris-Generaal van het Bisdom Haarlem
(Samen met de bisschop en de hulpbisschop concelebreerde de vicaris-generaal in de plechtige uitvaart)

Persdienst Bisdom Haarlem / Wim Peeters Print artikel

Voor het laatst gewijzigd: