125 jaar Stille Omgang

16 februari 2006

Het Gezelschap van de Stille Omgang viert dit jaar, dat 125 jaar geleden in 1881 in Amsterdam voor het eerst de Stille Omgang werd gelopen. In de week van 12 t/m 19 maart 2006 zal een aantal festiviteiten worden georganiseerd om dit jubileum luister bij te zetten. De belangrijkste op een rij: op zondag 12 maart zal om 17.00 uur in de Oude Kerk een oecumenische vesperdienst worden gehouden. Mgr J. van Burgsteden S.S.S, hulpbisschop van Haarlem en dominee Uytenbogaardt zullen deze viering leiden. Dezelfde dag wordt in het museum Amstelkring ‘Ons’ Lieve Heer op Solder’, een tentoonstelling geopend, die speciaal is gewijd aan de historie van het Amsterdams Mirakel, het Amsterdamse Caecilia Collegie, een Mirakelgilde dat dateert uit de zeventiende eeuw, en aan de geschiedenis van de Stille Omgang in zijn huidige vorm.

Foto: Steef Pardoen
De lamp markeert de lokatie waar het Mirakel is gebeurd.

Op woensdag 15 maart, de officiële feestdag van het Amsterdams Mirakel, vindt er een jubileumbijeenkomst plaats in de Lutherse Kerk aan het Spui. Tijdens deze bijeenkomst zullen jubileumlezingen worden gehouden door Dr. Charles Caspers (“De betekenis van de Moderne Devotie voor de Stille Omgang”) en Dr. Peter Jan Margry (“Stille Omgang als manifestatie van Nederlandse identiteit”) en zal een tweetal boeken het licht zien, over “Identiteit en Spiritualiteit van de Amsterdamse Stille Omgang” en over het Sint Caecilia Collegie.

Een muzikaal intermezzo wordt verzorgd door het ensemble Barbers en Bishops. Werken zullen worden uitgevoerd uit de door Mgr Valkestijn getranscribeerde Occo Codex. Het betreft zestiende-eeuwse meerstemmige gezangen. Er zal deze dag ook een CD hiervan worden uitgebracht. Om acht uur viert de Apostolisch Nuntius, mgr. Dr. Fr. Bacqué in de Begijnhofkapel de eucharistie bij gelegenheid van het Mirakelfeest.

In de nacht van 18 op 19 maart zal de Stille Omgang worden gelopen.
Het thema van de Stille omgang luidt: “Voor een kerk met open deuren” (uit Johannes 10, 10 e.v.). Op 18 maart is er om half acht ‘s avonds, zoals we eerder al berichtten, speciaal en uitsluitend voor jongeren een viering in de Nicolaaskerk met als hoofdcelebrant Kardinaal Simonis. En om kwart voor twaalf viert mgr. Punt ter afsluiting van de Mirakelweek de Eucharistie in de Krijtberg voor alle Amsterdammers.

Persdienst Bisdom Haarlem / Wim Peeters Print artikel

Voor het laatst gewijzigd: