Ontmoeting met de paus 13 januari 2006

De bisschop van Haarlem, mgr. dr. J.Punt, had woensdag een ontmoeting met paus Benedictus XVI.
Na de audiëntie, waarbij door een groepje Haarlemse en Rotterdamse jongeren aan de Heilige Vader een dvd werd aangeboden, sprak onze bisschop met de paus.

Foto's: Bisdom Haarlem
Klik hier voor een fotopresentatie van het bezoek.

De bisschop was in Rome in het kader van de zending van tweehonderd gezinnen van de Neo-catechumenale Weg door de Heilige Vader. Van deze gezinnen zullen er acht gaan wonen en werken in het bisdom Roermond; twee gezinnen komen naar ons bisdom. De toespraak van paus Benedictus vindt u hieronder.

Ruim zevenduizend leden van de Neo-catechumenale Weg hadden zich donderdagochtend verzameld in de grote audiëntiehal van Paulus VI, onder wie 1500 priesters en seminaristen.

Woord van ZH Paus Benedictus XVI tot de gezinnen, priesters en seminaristen van de Neocatechumenale Weg

Van harte bedankt voor dit bezoek van u, dat mij de gelegenheid biedt om een speciale groet te sturen, ook aan de andere leden van de Neocatechumenale Weg die verspreid zijn over zoveel delen van de wereld. Dan richt ik mijn gedachte op ieder van de aanwezigen, om te beginnen de vereerde kardinalen, bisschoppen en priesters. Ik groet de verantwoordelijken van de Neocatechumenale weg: de heer Kiko Argüello, die ik dank voor de woorden die hij in jullie naam tot mij heeft gesproken, mevrouw Carmen Hernandez en de Eerwaarde Mario Pezzi. Ik groet de seminaristen, de jongeren en in het bijzonder de gezinnen die klaar staan om een speciale missonaire "zending" te ontvangen om naar verschillende landen te gaan, in het bijzonder naar Latijns-Amerika.

Dit is een taak die ligt binnen de context van de nieuwe evangelisatie, waarin het gezin een belangrijker rol dan ooit speelt. U hebt gevraagd dat de Opvolger van Petrus u deze zou opleggen, zoals mij vereerde Voorganger Johannes Paulus II had gedaan op 12 december 1994, omdat uw apostolische actie zich wil plaatsen in het hart van de kerk, in volledige harmonie met haar voorschriften en in gemeenschap met de particuliere kerken waarheen u gaat om te werken, ten volle gebruik makend van de rijkdom der charisma's die de Heer heeft opgewekt doorheen de stichters van de Weg.

Dierbare gezinnen, het kruis dat u zult ontvangen zal uw onafscheidelijke weggezel zijn, wanneer u met uw missionaire actie zult verkondigen dat alleen in Jezus Christus, gestorven en verrezen, redding is. Van Hem zult u de vriendelijke en blijde getuigen zijn, terwijl u in eenvoud en armoede de wegen van ieder continent afgaat, gesteund door onophoudelijk gebed en aandacht voor het woord van God en gevoed door de deelname aan het liturgische leven van de particuliere Kerken waarheen u bent gezonden.

Het belang van de liturgie en in het bijzonder van de Heilige Mis bij de evangelisatie is herhaaldelijk duidelijk gemaakt door mijn Voorgangers, en uw lange ervaring kan wel bevestigen hoe de centrale plaats van het mysterie van Christus dat gevierd wordt in de liturgische riten een bevoorrechte en noodzakelijke weg vormt om levende en volhardende christelijke gemeenschappen te vormen. Juist om de Neocatechumenale Weg te helpen om haar eigen evangeliserende werk nog ingrijpender te doen zijn in gemeenschap met heel het Volk van God, heeft de Congregatie voor de Goddelijke Eredienst en de Discipline van de sacramenten u onlangs in mijn naam enkele normen ter hand gesteld met betrekking tot de eucharistische Viering, na de periode van ervaring opdoen die de Dienaar Gods Johannes Paulus II u had toegestaan.

Ik ben er zeker van dat die normen, die hernemen hetgeen voorzien is in de door de Kerk goedgekeurde liturgische boeken, door u aandachtig in acht genomen zullen worden. Dankzij een trouwe instemming met elk voorschrift van de Kerk zult u uw apostolaat nog doeltreffender kunnen maken in volledige harmonie en eenheid met de Paus en de Herders van elk Diocees. En dusdoende zal de Heer voortgaan u te zegenen met overvloedige herderlijke vruchten.

In deze jaren hebt u daadwerkelijk veel kunnen verwezenlijken en talrijke roepingen tot het priesterschap en het gewijde leven zijn in de boezem van uw gemeenschappen opgekomen. Vandaag echter zijn het vooral de gezinnen waarop onze aandacht zicht richt. Meer dan 200 van hen staan op het punt om in de missie gezonden te worden; het zijn gezinnen die vertrekken zonder grote bestaansmiddelen, maar die allereerst rekenen op de ondersteuning door de Goddelijke Voorzienigheid.

Dierbare gezinnen, u kunt getuigen met uw geschiedenis dat de Heer niet in de steek laat wie zich aan Hem toevertrouwen. Gaat voort het evangelie van het leven te verbreiden. Waarheen uw missie u ook voert, laat u verlichten door het troostende woord van Jezus: "Zoekt eerst het Rijk Gods en zijn gerechtigheid en al het overige zal u gegeven worden als toegift", en verder: "Bekommert u niet om de dag van morgen, want de dag van morgen heeft zijn eigen zorgen". ( MT 6, 33-34). In een wereld die bepaalde menselijke en aardse zekerheden zoekt, moet u laten zien dat Christus de vaste rots is waarop het bouwsel van het eigen bestaan gebouwd wordt en dat het vertrouwen in Hem gesteld nooit vermetel is. Moge de H.Familie van Nazaret u beschermen en uw model zijn. Ik verzeker u van mijn gebed voor u en voor alle leden van de Neocatechumenale Weg, terwijl ik ieder van u van harte de Apostolische Zegen geef.

12 januari 2006, vertaling Wim Peeters

Persdienst Bisdom Haarlem / Wim Peeters Print artikel

Voor het laatst gewijzigd: