Overdracht werkgeverschap dekenaten

21 december 2006

Met een korte feestelijke plechtigheid in het bisschopshuis is het werkgeverschap van alle pastoraal werkenden in het diocees Haarlem door de dekenaten overgedragen aan de Nieuwe RK Instelling RCF in het Diocees Haarlem. Dat gebeurde vrijdag 15 december tijdens een bijeenkomst van de besturen van de dekenaten.

De voorzitter van de projectcommissie die namens de bisschop het proces heeft geleid, vicaris-generaal mgr. drs. M. de Groot, sprak van een “historisch moment”. Hij bracht in herinnering hoe het proces was ingezet met de bisschoppelijke beleidsnota “Nieuwe Tijden, Nieuwe Wegen”. Hij ging dieper in op het werkgeverschap.

De vicaris (“ik verloochen mijn vorming tot kerkjurist niet”) schetste het werk van de pastoraal werkenden als een “munus”, een dienst in en aan de kerkgemeenschap. Hij lichtte er het “niet onbelangrijke” onderdeel van de re-muneratio, te weten de honorering, in de nieuwe Codex 1983, een terrein waarop het bisdom een eigen geschiedenis heeft.

Spreekt de oude codex van een beneficie-systeem, dwz dat de priester kon leven van de opbrengst van bepaalde goederen (pacht, vruchtgebruik etc), in de nieuwe Codex van 1983 geldt een moderner benadering: honorering is de plicht van de bisschop, die moet toezien op een “fatsoenlijke voorziening in het levensonderhoud”. De pastoraal werkende heeft recht op een vergoeding.

Reeds veel eerder was er m.b.t. de honorering een één-op-één-relatie gegroeid tussen de parochie en de pastor. Daarin kwam tussen parochies onderling het element van solidariteit met de invoering, in de jaren zeventig, van de dekenale centrale financiering, waarbij de sterkere parochie de zwakkere helpt. Dit oorspronkelijk Haarlemse concept heeft een centrale plaats gekregen in de nieuwe RK instelling die het werkgeverschap overneemt van de dekenaten.

Mgr. De Groot memoreerde hoeveel werk er in de afgelopen tijd is verzet: met de kleine bemensing van het bisdom moesten in recordtijd ongeveer tachtig arbeidscontracten worden opgesteld. “Er is onder hoogspanning gewerkt, maar de laatste dagen met dubbel voltage”.

Hij dankte de besturen van de dekenaten voor hun bereidheid om de lopende zaken af te wikkelen.

Mgr. Punt onderstreepte de dank met de aanbieding van een klein geschenk ter herinnering.

Foto's: Bisdom Haarlem
Het tekenen van de overeenkomsten
vlnr. De econoom, drs. E. Duijsens en de dekens A. Cassee, A. Bakker en E. Moltzer.

Vicaris-generaal De Groot bedankt de dekenale besturen. Links mgr. Punt.

Een aandachtig gehoor, met midden voor de hulpbisschop mgr. Van Burgsteden.

Persdienst Bisdom Haarlem / Wim Peeters Print artikel

Voor het laatst gewijzigd: