Cursussen voor dirigent en cantor

21 februari 2006

Logo NSGV De Nederlandse Sint-Gregoriusvereniging organiseert dit voorjaar korte cursussen voor beginnende dirigenten en cantores. In veel parochies zou het onmogelijk zijn de lofzang gaande te houden zonder de inzet van niet-professionele krachten. Een mooie stem, muzikale talenten, betrokkenheid bij de liturgie en een goede wil zijn heel belangrijk om de taak van cantor of dirigent op je te nemen. Kennis van zaken en de vaardigheid om die kennis optimaal toe passen zijn echter evenzeer van belang voor goede uitoefening van beide functies.

De oriëntatiecursus dirigent is bedoeld om de meest elementaire kennis en vaardigheden bij te brengen aan hen die al voor een koor staan en aan koorleden die zonodig de dirigent willen kunnen assisteren of vervangen. De cursus bestaat uit twaalf lessen op donderdagavond van 19.30 tot 22.00 uur, te beginnen op 9 maart 2006. Locatie: Pastorale Dienstverlening, Kruisweg 69 te Haarlem (dichtbij het NS-station). Docent: Bert Stolwijk.

De basiscursus cantor is bedoeld voor alle mannen en vrouwen die verder willen komen met het zingen in de liturgie. Op de eerste plaats zij die de liturgische functie van cantor (gaan) vervullen, maar ook voor voorgangers – zij oefenen hun taak immers voor een deel ook zingend uit – en voor koorleiders die meer willen weten over de basis van liturgische zang en die in hun parochie een cantorgroep kunnen coachen. De cursus bestaat uit vier lessen op vrijdagavond van 19.30 tot 22.00 uur, te beginnen op 10 maart 2006. Locatie: Parochiecentrum Willibrorduskerk, Westerweg 267 te Heiloo (dichtbij het NS-station, bovendien ruime parkeergelegenheid aanwezig). Docent: Jos Beijer.

Nadere inlichtingen over beide cursussen is te vinden op de website van de NSGV in het bisdom Haarlem: www.nsgvhaarlem.nl en telefonisch te verkrijgen bij Bert Stolwijk, 023-5112686.

Persdienst Bisdom Haarlem / Wim Peeters Print artikel

Voor het laatst gewijzigd: