R.-K. Kerk opent website voor fans van Da Vinci Code

17 mei 2006

De Rooms-Katholieke Kerk in Nederland heeft een website geopend voor fans, lezers en filmbezoekers van De Da Vinci Code. De site www.davincicodefan.nl bespreekt de belangrijkste thema’s in het boek van Dan Brown. Alhoewel de katholieke Kerk doorgaans zeer terug-houdend is om te reageren op artistieke producten als boeken en films, pretendeert Dan Brown dat zijn fictieve thriller berust op wetenschappelijke inzichten en historische feiten.
davincicodefan.nl
Dat is onzin, zo wordt op davincicodefan.nl uitgelegd. De site is bedoeld om het ‘echte’ verhaal over Jezus te vertellen. Vandaag vindt in Cannes de wereldpremière plaats van de verfilming van De Da Vinci Code.

“Dat Dan Brown meer pretendeert dan hij waar kan maken, zal helaas niet voor iedereen duidelijk zijn. Ook omdat veel mensen in deze tijd, waaronder christenen, niet over de kennis beschikken om door het fantasiepaleis van De Da Vinci Code heen te kijken”, aldus de samenstellers van de site. Over de wetenschappelijke onderbouwing van de bestseller van Dan Brown menen zij: “Wie uit De Da Vinci Code put voor een tentamen kunstgeschiedenis, geschiedenis of theologie aan een willekeurige Nederlandse universiteit, zal met een dikke onvoldoende naar huis gaan”. Met de website wil de Kerk de massale belangstelling voor De Da Vinci Code aangrijpen om het echte verhaal over Jezus en het christendom te vertellen.

De site www.davincicodefan.nl behandelt de belangrijkste theses in De Da Vinci Code: dat het christendom pas in de vierde eeuw – door een interventie van keizer Constantijn – de goddelijkheid van Jezus Christus heeft aangenomen, dat Jezus met Maria Magdalena getrouwd was en met haar kinderen kreeg, dat de Bijbel op last van keizer Constantijn opnieuw is samengesteld teneinde ‘de waarheid’ over Jezus te verhullen en dat er een eeuwenoud genootschap heeft bestaan dat – ondanks soms zelfs gewelddadige vervolging door de Kerk – ‘de waarheid’ over Jezus als een kostbaar geheim bewaard heeft. Een gastenboek biedt bezoekers de mogelijkheid om te reageren. (SRKK/Bisdom Haarlem)

Persdienst Bisdom Haarlem / Wim Peeters Print artikel

Voor het laatst gewijzigd: