De Tiltenberg in gebruik genomen 9 november 2005

Met een tweedaagse viering van gebed en symboliek heeft de verhuizing van de studenten van Casa Carmeli naar De Tiltenberg zijn beslag gekregen.

Dat begon zondagmiddag aan de Bekslaan, waar meer dan honderd jongeren zich aansloten bij de studenten en in een fakkeltocht de relikwieën van de H.Martelaren van Gorkum overbrachten. Gekozen was voor een processie met voorop de kist, gedragen door enkele jongeren en gevolgd door de priesterdocenten van het seminarie en de bisschop. Het was een indrukwekkende ervaring, om met zovelen door de soms stormachtige wind te lopen, waarbij fakkels voortdurend uitgingen en weer aangestoken bij de ander. Onderweg werd voorgelezen uit het Lijdensverhaal, afgewisseld met fragmenten uit de Martelaarsakten van de Minderbroeders uit Gorkum. Hun marteldood was door de beulen opgezet als een spotliturgie, en de fakkeltocht zette een en ander recht.

Mgr. Punt bad om de geest van de Martelaren, van trouw en standvastigheid, voor de jongeren, voor de studenten en voor leiding en docenten van het Seminarie.

Maandag was de dag van de inzegening van huis en kapel en van de altaarwijding. Voor de ze laatste plechtigheid waren zes bisschoppen naar Vogelenzang gekomen: allereerst apostolisch nuntius mgr. dr. Fr. Bacqué, die de altaarwijding verrichtte en zich in een indringende preek rechtstreeks tot de priesters en de seminaristen richtte: “Geef je leven aan Christus! Treedt in de voetsporen van Sint Willibrord; verkondig het evangelie, breng de mensen naar Jezus, naar de Kerk, naar de sacramenten!”

Foto's: Steef Pardoen
Klik op de illustratie voor een fotoreportage van Steef Pardoen.

Naast de bisschop van Haarlem en de hulpbisschop waren verder twee buurbisdommen present in de personen van mgr. dr. A. van Luyn SDB en mgr. dr. W. Eijk, respectievelijk van Rotterdam en Groningen. Ook de bisschop van Roermond, mgr. Fr. Wiertz, nam deel aan de plechtigheid, net als de rectoren van Rolduc (Kerkrade), het Sint-Janscentrum (Den Bosch) en het Ariënsconvikt.(Utrecht).

In de middag waren er enkele inleidingen, zoals van Peer Houben, hoofd van het bouwbureau van het bisdom en eerstverantwoordelijke architect. Hij schetste de mogelijkheden en beperkingen waarvoor hij en zijn collega’s stonden, en liet zien hoe men zich de verdere verbouwing denkt.

De ontwerper van het interieur van de kapel, frater Leo Disch OSB, hgaf een korte uiteenzetting van de principes waarop zijn confrater, Dom Van der Laan OSB, zich baseerde bij zijn ontwerpen. Van der Laan heeft de kapel uit 1952 ontworpen.

De Leimuidense kunstenaar Geert Hüsstege schilderde de twee iconen die de kapel sieren, van de H. Maagd met Kind en van Sint Willibrord, patroon van het seminarie. Hij gaf een beschrijving van de beide iconen.

Huishistoricus drs. Ben Hartmann vertelde wat er bekend is van de locatie; uitvoerig schetste hij de stichting door pater Van Ginniken SJ en de geschiedenis van de Vrouwen van Bethanië, de eerste bewoners van De Tiltenberg.

In een dankwoord noemde mgr. Punt de verschillende mensen die hadden bijgedragen aan de totstandkoming van de verbouwing: architecten, kunstenaars, bouwbedrijven, maar ook de mensen die het seminarie maken tot wat het is: rector en stafleden, docenten en studenten, en die zoveel werk hebben verzet om de feestelijke ingebruikname mogelijk te maken.

Hoogtepunt van de dag was zeker ook de bekendmaking door de apostolisch nuntius, dat de H.Vader tot kapelaan had benoemd de proost van het kapittel, J.Stam, oud-deken van Amsterdam en pastoor van de Sint-Nicolaasparochie aldaar, en dr. J.Hendriks, rector van het grootseminarie. Eerder had mgr. Punt de aanvrage reeds bekengemaakt; nu kregen beiden de oorkonden overhandigd.

De burgemeester van Bloemendaal, W. de Gelder, onthulde aan het einde van de dag de eerste steen, die vorig jaar is gezegend door de vorige paus Johannes Paulus II, en die nu is ingemetseld in de muur van de ontvangsthal.

In de loop van volgend jaar zal De Tiltenberg voor een groter publiek officieel geopend worden.

Persdienst Bisdom Haarlem / Wim Peeters Print artikel

Voor het laatst gewijzigd: