Tentoonstelling “Bouw mijn huis”, religieuze onderkomens in verschillende stijlen 5 september 2005

Voor de vijfde keer wordt er in de Hofkerk, de Martelaren van Gorcum aan het Linnaeushof in de Watergraafsmeer te Amsterdam een tentoonstelling gehouden. Aansluitend bij het onderwerp van het monumentenjaar heeft men gekozen voor kerkbouwkunst door de eeuwen heen. De Oudheid die tot nu toe haar stempel op de kerkbouw heeft gedrukt, de Middeleeuwen, de Reformatie, Synagogen, RK-schuilkerken achter gevels van gewone woonhuizen, 19de- en 20e-eeuwse kerken...

Er zijn prachtige foto’s van vooral Amsterdamse kerken van Hans Sartorius en Wim Kuijvenhoven; het onderwerp is gevisualiseerd met oa maquettes van de Hofkerk, de OLVG-kapel, de Tempel van Salomo; originele gotische elementen, altaren, religieuze attributen en bouwmaterialen. Al het tentoongestelde is voorzien van gedegen uitleg.

De expositie is te zien tijdens festival de Rode Loper en Monumentenweekeinde op zaterdag 10 sept. van 10.00-17.00 en op de zondagen 11 t/m 2 oktober van 12.00-17.00 en ook op woensdag en vrijdag van 17.00-18.00.

Persdienst Bisdom Haarlem / Wim Peeters Print artikel

Voor het laatst gewijzigd: