Vroegere secretaris-generaal Kerkprovincie overleden 29 januari 2004

Op dinsdagavond 27 januari is in Tilburg de zeereerwaarde heer dr. Petrus Cornelius Maria Joseph Vriens Ofm.Cap. overleden, oudpastoor van de parochie van de H.Laurentius van Brindisi te IJmuiden. Pater Vriens is landelijk bekend geworden door zijn werk voor de oecumene, onder andere in het gesprek met de oud-katholieken, maar vooral als Secretaris-Generaal van de Nederlandse Bisschoppenconferentie.

Piet Vriens werd geboren te Eindhoven op 25 april 1928 en op 4 augustus 1953 tot priester gewijd. Zijn kloosternaam was Livinus. Van juni 1958 tot augustus 1959 was hij kapelaan in de Laurentiusparochie in IJmuiden. Daarna doceerde hij enkele jaren aan het Theologicum van de Paters Kapucijnen in Udenhout en vervolgens aan het G.I.T (Gemeenschappelijk Instituut voor Theologie), de voorloper van de Theologische Faculteit Tilburg. Deze functie als docent combineerde hij vanaf 1963 enige jaren met de taak van legeraalmoezenier aan de Koninklijke Militaire Academie te Breda. In 1969 werd hij Hoofdlegeraalmoezenier.

In 1972 werd hij door Kardinaal Alfrink gevraagd om Secretaris-Generaal te worden van de Nederlandse Kerkprovincie, welke functie hij tot de herfst van 1980 heeft uitgeoefend.

Pater Piet Vriens ofm.cap. heeft in ons bisdom grote verdiensten gehad op het gebied van de Oecumene. Tot zijn vertrek in januari van dit jaar was hij voorzitter van de Diocesane Commissie voor Oecumene waar hij op grond van zijn expertise als Secretaris-Generaal van de Nederlandse Kerkprovincie en vanuit zijn studie te Rome uitermate geschikt voor was. Bovendien bezat hij een grote kennis van de liturgie der Oosterse Kerken.

Op 1 december 1980 werd hij door Mgr. Th.J. Zwartkruis benoemd tot pastoor van de IJmuidense parochies H.Gregorius van Utrecht en H.Laurentius van Brindisi. Op 15 oktober 1997 werd hij eervol ontslagen als pastoor en bleef hij als priester-pastor in de IJmuidense parochies assisteren. Op 6 januari van dit jaar verhuisde hij met zijn medebroeder pater Alfred van de Weijer ofm.cap. naar het Klooster van de Paters Kapucijnen te Tilburg, alwaar hij dinsdagavond is gestorven.

In een condoleance aan de Pater Kapucijnen schrijft mgr. Punt o.m.: "Met u bid ik voor zijn zielenrust en vertrouw in het geloof dat ons sterkt, dat hij liefdevol is opgenomen bij zijn Schepper en Heer. Dat hij geborgen mag zijn in de liefde en vrede van zijn hemelse Vader.

De plechtige Euharistie ten afscheid is op zaterdag 31 januari 2004 om 15.00 uur in de kloosterkerk van de paters Kapucijnen, Korvelseweg 165 te Tilburg waarna aansluitend de begrafenis zal plaatsvinden.

Persdienst Bisdom Haarlem / Wim Peeters

Voor het laatst gewijzigd: