Pastoraal werkster Margot Strack van Schijndel overleden 29 januari 2004

In de ochtend van 29 januari is in het Rode-Kruisziekenhuis in Beverwijk overleden mevrouw Margot Strack van Schijndel, pastoraal werkster in het dekenaat Alkmaar, in de parochie van Akersloot, en voorzitster van de Vereniging van Pastoraal Werkenden (VPW) in het bisdom Haarlem. De ziekte van mevrouw Strack van Schijndel openbaarde zich zeer onlangs. Ze is 56 jaar geworden.

Margaretha Cornelia Maria Strack van Schijndel werd op 14 december 1947 geboren in Rotterdam. Ze studeerde in de jaren zestig sociaal-cultureel werk aan de sociale academie en werkte vervolgens in het revalidatiecentrum Heliomare in Wijk aan Zee.

In 1988 ging ze theologie studeren aan de toenmalige Katholieke Theologische Universiteit van Amsterdam, met de bedoeling, zo vertelde ze zelf, om daarmee in de gezondheidszorg te gaan werken. Het werd echter de parochie. In 1995 kreeg ze een benoeming als pastoraal werkster in Akersloot. In een voorleesbrief aan de parochianen van Akersloot schrijft mgr. Punt daarover: "U verliest in haar een pastoraal werkster die een groot pastoraal hart had en haar mensen graag nabij wilde zijn. Zij heeft daarin veel voor u betekend en laat daarom een grote leegte achter.

Als voorzitter van de VPW in het Haarlemse had ze regelmatig overleg met de bisdomraad. In genoemde brief schrijft mgr. Punt: "Naast pastoraal werkster in uw parochie was zij ook voorzitter van het bestuur de Vereniging van Pastorale Werkers in het bisdom Haarlem. In die hoedanigheid heb ik haar gekend als iemand die de belangen van haar collega's hoog had en daar bij de leiding van het bisdom ook voor pleitte. Verschillen in kerkvisie en ambt zorgden voor pittige discussies, maar ook voor de groeiende openheid die onze laatste gesprekken kenmerkte."

Mgr. Punt vierde de wekelijkse eucharistie met de bisdommedewerkers donderdagochtend tot haar intentie. Hij besluit zijn brief aan de parochianen: "Ik wens u (...) heel veel sterkte toe bij de verwerking van dit verlies en weet dat ik mij zeer met u verbonden voel in het verdriet om dit overlijden. Met u bid ik dat Margot geborgen mag zijn in de vrede en de rust van God, die zij zo graag heeft willen dienen."

Persdienst Bisdom Haarlem / Wim Peeters

Voor het laatst gewijzigd: