Paus aanvaardt ontslag van mgr. Zichem 12 augustus 2003

De ontslagaanvraag van de bisschop van ons zusterbisdom Paramaribo, mgr. Alois Zichem CssR is door paus Johannes Paulus II aanvaard. Dit heeft het bisdom Paramaribo maandag bekendgemaakt. Over de directe gevolgen schrijft het bisdom: "Met de publieke bekendmaking vanuit Rome, op zaterdag 9 augustus 2003, is de zetel van Paramaribo vacant. Het bestuur van het bisdom is met onmiddellijke ingang, volgens Kerkelijk Recht, in handen gelegd van het College van Consultoren. De macht van de Vicaris-generaal en van de bisschoppelijk Vicaris houden hiermede op te bestaan. Het Consultorencollege zal binnen acht dagen een diocesaan Administrator aanwijzen. Deze is gehouden aan de verplichtingen, en bezit de macht van de diocesane bisschop, met uitsluiting van hetgeen uit de aard der zaak of van rechtswege uitgezonderd is. Aangetekend mag worden dat tijdens de vacatie van de zetel niets veranderd mag worden. De lopende zaken worden wel afgehandeld", aldus een officiële verklaring van het bisdom Paramaribo.

Monseigneur Aloysius Zichem werd geboren in 1933 in Paramaribo. Op 8 februari 1970 werd hij tot bisschop gewijd, op dat moment de jongste van de wereld. Hij diende zijn ontslag in bij de paus, nadat hij op oudejaarsdag 2002 een herseninfarct had gekregen. De bisschop is momenteel in Nederland (in het Berchmannianum in Nijmegen) voor behandeling en revalidatie.

Bisschop Zichem is nu 70 jaar. Hij is zeer geliefd bij de Surinaamse gemeenschap, die in ons bisdom ongeveer honderdduizend leden telt, van wie 20.000 katholieken.

Persdienst Bisdom Haarlem / Wim Peeters

Voor het laatst gewijzigd: