Kruis van het Heilig Jaar naar Nicolaaskerk in Amsterdam 27 oktober 2003

In de Nicolaaskerk in Amsterdam vindt op zondagavond 7 december een speciale happening plaats, rond een bijzonder kruis dat de hele wereld al is rond geweest. Jonge mensen proberen er leeftijdgenoten te bereiken door een professionele dans- en theaterproductie, een multiculturele gebedsviering en door onderlinge ontmoeting.

Het Kruis
Het kruis dat aanwezig zal zijn in de kerk is niet zozeer indrukwekkend om te zien maar heeft betekenis door zijn geschiedenis. Op speciaal verzoek van paus Johannes Paulus II werd het in 1983 gemaakt voor de viering van het ‘Heilig Jaar’ (1983-1984). De paus vertrouwde het kruis daarna toe aan de jongeren van de wereld. Zo begon het kruis aan zijn lange tocht door alle continenten van de wereld. Jaar na jaar gingen jongeren met het kruis op weg en gaven het een centrale plaats tijdens de Wereldjongerendagen, een internationale ontmoeting van jongeren die om de paar jaar in een ander gastland plaatsvindt. Het kruis wordt daarom ook wel de ‘Olympische vlam van de Wereldjongerendagen’ genoemd. Daarom is de komst van dit kruis naar Amsterdam en andere plaatsen in Nederland tevens bedoeld als een voorbereiding op de volgende Wereldjongerendagen die zullen plaatsvinden in de zomer van 2005 in Keulen.

Viering in de Nicolaas
Met de viering op 7 december in de Nicolaaskerk willen jongeren uit het bisdom Haarlem, andere jongeren uitnodigen het geloof in God op creatieve wijze te (her)ontdekken en te vieren. Dat gebeurt onder meer door een multimediale dans- en theaterproductie. De 2000 jaar oude boodschap van het kruis wordt er samengebracht met de huidige realiteit. Verder wordt er een gebedsviering gehouden waarin jongeren uit verschillende culturen samen bidden, zingen en letterlijk iets van de eigen cultuur uitwisselen met elkaar. En omdat een gezamenlijke viering niet zonder onderlinge ontmoeting kan, wordt de avond afgesloten met een moment van samenzijn, ergens in de buurt van de kerk.

Praktische gegevens
Locatie:Nicolaaskerk, Prins Hendrikkade 73 te Amsterdam (tegenover A’dam CS)
Datum:zondag 7 december
Tijd:van 19.30 tot 21.30 uur