The Choir of St. John's College, Cambridge o.l.v. David Hill 25 november 2003

Het St. John's College Choir uit Cambridge
St. John's College is gesticht in 1511 en is één van de Colleges van de Universiteit van Cambridge. Sinds 1670 is de voornaamste taak van het koor, dat een wereldwijde reputatie heeft voor zijn unieke klank en muzikaliteit, het opluisteren van de dagelijkse diensten in de kapel van het College gedurende het academisch jaar. De diensten vinden plaats volgens de kathedrale traditie van de Church of England met zes evensongs per week en een gezongen Eucharistie op zondagmorgen.

Het koor bestaat uit 14 mannelijke studenten van de universiteit (de Choral students) en 16 jongenssopranen (de Choristers). De Choristers worden uitgekozen in jaarlijkse audities en worden onderwezen aan de St. John's College School, die gelegen is aan de rand van het College. De school heeft momenteel 440 leerlingen tot in de leeftijd van 13 jaar. De plaatsen zijn felbegeerd, niet alleen vanwege de financiële beloning in de vorm van scholarships, maar ook vanwege de unieke muzikale training die de jongens krijgen. De leeftijd van de choristers varieert van 9 tot 13 jaar. Er zijn ook vier probationers die hun opleiding beginnen als ze acht jaar oud zijn en zich bij het koor voegen zodra er plaats is.

St. John's College Choir uit Cambridge

De alt-, tenor- en baspartijen worden gezongen door de Choral students die als undergraduate een verscheidenheid aan studies volgen aan het College. Vaak worden deze Choral students in hun latere leven professionele musici en velen hebben scholarships toegewezen gekregen om te studeren aan de Royal Academy of Music en het Royal College of Music in Londen.

Naast de liturgische verplichtingen geeft het koor ieder jaar een aantal concerten in zowel het Verenigd Koninkrijk als daarbuiten. Recente tournees hebben het koor naar plaatsen gebracht als Australië, Zuid-Afrika, Canada, de Verenigde Staten, Nederland, België, Zweden en Japan.

Het repertoire van het koor loopt van de vijftiende eeuw tot aan de dag van vandaag. Het koor heeft vele hooggewaardeerde opnames op zijn naam staan die wereldwijd verkrijgbaar zijn. De Advent Carol Service, de Lent Meditation en de evensong op Aswoensdag worden jaarlijks uitgezonden op BBC Radio 3. Het koor heeft onlangs zijn zesde CD uitgebracht in een serie van Engelse koormuziek op het Naxos label. Verscheidene Cd’s uit de serie hebben een Gramphone Editor's Choice of the Month en een Gramophone Award nominatie gekregen.

Van de zes Cd's die tot dusver in de serie zijn uitgekomen, zijn er wereldwijd al meer dan 200.000 exemplaren verkocht.

Vele componisten, waaronder Tippett, Howells en Langlais, hebben werken aan het koor opgedragen, en in recente jaren zijn er opdrachten verstrekt aan Francis Grier, Andrew Gant en John Tavener.

Concertinformatie
Woensdag 17 December 2003
St. Bavo Kathedraal, Leidsevaart (ingang Mgr. Bottemanneplein), Haarlem, aanvang 20.00 uur

Kaarten à € 20,-- per stuk, zijn te bestellen door overmaking vóór 1 december op Postbanknummer 7831511 t.n.v. St. Muziekinstituut van de Kathedraal St. Bavo te Haarlem o.v.v. Concert John’s. Administratiekosten per bestelling € 1,--.

Zodra uw betaling ontvangen is krijgt u de toegangskaarten thuisgestuurd.

(Zie voor een eventuele andere wijze van bestellen de bereikbaarheid van het Muziekinstituut onderaan onder het onderdeel organisatie).

Programma
Het programma zal onder andere de Messe Solemnelle van Jean Langlais en traditionele Christmas Carols omvatten. Hoewel het definitieve programma zo snel mogelijk gepubliceerd zal worden, ziet het er vrijwel als volgt uit:

Advent Prose sung in procession Plainsong
Motet: Rorate Coeli Byrd
Kyrie (Messe Solemnelle) Langlais
Tract Plainsong
Motet: Ave Maria Parsons
Gloria (Messe Solemnelle) Langlais
(Short Communion Chant) Plainsong
Motet: Totus Tuus Górecki

pauze

Sanctus and Benedictus (Messe Solemnelle) Langlais
Motet: Ave Maria Biebl
Agnus Dei (Messe Solennelle) Langlais
Selection of Carols Tavener, Willcocks, Rutter etc.

Het geheel zal, met aan het orgel Jonathan Vaughn, onder leiding staan van de nieuwe dirigent David Hill (opvolger van Christopher Robinson en voormalig Director of Music van het eveneens beroemde Winchester Cathedral Choir).

Organisatie:
Dit concert wordt georganiseerd onder auspiciën van Stichting Muziekinstituut van de Kathedraal St. Bavo, Westergracht 61, 2013 ZL Haarlem, tel. 023-5311054, fax 023-5326616 en e-mail Muziekinstituut.St.Bavo@inter.NL.net.

Het organiserend comité is er trots op u in Haarlem dit wereldberoemde koor te kunnen presenteren!

Persdienst Bisdom Haarlem / Wim Peeters

Voor het laatst gewijzigd: