Nieuwe Priesterraad 31 januari 2003

Na viereneenhalf jaar heeft het bisdom Haarlem weer een priesterraad. Door het overlijden van mgr. H.Bomers C.M. op 12 september 1998 werd de priesterraad ontbonden. Pas na de installatie van zijn opvolger, mgr. dr. J.Punt, werd het mogelijk een nieuwe adviesraad te vormen.

Op woensdag 21 januari kwam de nieuwe raad voor het eerst bijeen. Allereerst werd teruggekeken naar de verkiezing. De deelname was, met tweederde van de kiesgerechtigden, hoger dan bij de voorlaatste verkiezing.

Een belangrijk deel van de vergadering werd besteed aan de reorganisatie die in volle gang is: de clustering van parochies, en daarmee samenhangend de herstructurering van de zielzorg. Benoemingen worden niet meer gedaan voor één parochie, maar voor een cluster van parochies of een regio. Een en ander vraagt een verstandige, voorzichtige aanpak en aller medewerking. Weliswaar is de samenwerking vrijwillig, maar niet vrijblijvend, zo constateerde men.

Opgelucht kon geconstateerd worden dat de lange onzekerheid op financieel gebied, waarmee priesters het afgelopen jaar te kampen hebben gehad, nu achter de rug is.

Foto: Bisdom Haarlem
Van rechts naar links: pastoor J. van der Stok (Schagen), pastoor L. Nederstigt (Amsterdam), rector J. Hendriks (Grootseminarie Vogelenzang), pastoor-deken M.Wagemaker (Medemblik), vicaris J. Vriend (Laren), pastoor Nico van der Peet (Amsterdam), mgr. Punt, pastoor J.Berkhout (Volendam), plebaan H.-J. van Ogtrop (Haarlem), mgr. J. van Burgsteden SSS, rector Luc Georges (Redemptoris Mater, Nieuwe Niedorp), S.Marcantognini (Alkmaar). Op deze foto ontbreekt pastoor J.Wenting uit Weesp.

De priesterraad ging akkoord met de voorgestelde onttrekking aan de eredienst van de kerk van Slootdorp.

De bisschop deelde desgevraagd mee dat in de loop van februari een bescheiden programma zal worden gepresenteerd bij de herdenking van honderdvijftig jaar herstel van de hiërarchie. Enkele raadsleden waren van oordeel dat het probleem van het geregistreerd partnerschap, waarover de bisschoppen onlangs een brief hebben gepubliceerd, beter in een eerder stadium met de priesters had kunnen worden besproken. Echt een onderwerp voor de priesterraad, zo was het al;gemeen oordeel.

De eerste vergadering werd besloten met gezamenlijke vespers in de huiskapel en een toost op de toekomst.

Persdienst bisdom / Wim Peeters

Voor het laatst gewijzigd: