Bisschop Punt: 'Er zijn meer heiligen dan je denkt' 11 februari 2003

"Heiligen zijn van groot belang voor de mensen van vandaag: ze geven je, door hun voorbeeld, moed en inspiratie voor je leven." Dat zei bisschop Punt van het rooms-katholieke bisdom Haarlem in het Trefpuntcafé in Bennebroek, waar hij afgelopen vrijdag de speciale gast was. Van deze bisschop is bekend dat de leer van zijn kerk hem nauw aan het hart ligt. Het Trefpuntcafé zal wel gedacht hebben: van wie kan je nu beter horen wat heiligen zijn?

Mgr. Punt aan het woord

Bisschop Punt moest proberen in korte tijd aan mensen die er niet allemaal veel kaas van hadden gegeten, heiligen dichterbij te brengen. Volgens hem hebben ze twee belangrijke functies: voorbeeld en voorspraak. Door hun bijzondere karakter zijn ze voor veel mensen een voorbeeld voor een goed en gelukkig leven, zo zei hij. Hij besefte dat in het gezelschap van het Trefpuntcafé, waar mensen van allerlei maten en soorten zitten, niet iedereen deze heiligen ook als voorspraak in de hemel zou zien. Toch liet de bisschop blijken dat hij persoonlijk aan die overtuiging veel steun beleefde. Heiligen zijn van alle tijden; al in de eeuwenoude bijbel kan je heiligen als Mozes en David tegenkomen. Maar sindsdien heeft de kerk er nog veel meer ontdekt en heilig gesproken- de huidige paus heeft er zelfs meer heilig verklaard dan al zijn voorgangers samen... Maar, zo verklaarde de bisschop, de lijst van officieel erkende heiligen heeft een open einde; het feit dat iemand er niet op staat, betekent niet dat hij of zijn niet heilig is. "Er zijn meer heiligen dan je denkt!" Er is zelfs wel eens ten onrechte iemand heilig verklaard- een aantal heiligen uit de volksvroomheid zijn later weer afgevoerd...

Mgr. Punt in gesprek

Na deze inzet van de bisschop volgde een geanimeerde discussie, waar behalve heiligen ook andere vragen aan bod kwamen. Met een warm applaus werd de bisschop door de cafébezoekers bedankt voor dit open gesprek.

Mieneke Bruins Slot-Helmich
Marga van der Wel-Boers
Jan van Butselaar

Persdienst bisdom / Wim Peeters