Bisschop op werkbezoek bij Exodus in Alkmaar 1 december 2003

De bisschop van Haarlem, mgr. dr. J. Punt, heeft vrijdag 21 november een werkbezoek gebracht aan de Stichting Exodus in Alkmaar. De stichting biedt onderdak aan ex-gedetineerden, die worden voorbereid op een terugkeer in de maatschappij.

In april 1996 startte de stichting Exodus-Alkmaar een woon- en werkproject voor ex-gedetineerden. Exodus helpt ex-gedetineerden om na het uitzitten van hun straf weer terug te keren in de samenleving en een eigen bestaan op te bouwen. Het is duidelijk, dat deze weg terug niet eenvoudig is. Voor de ex-gedetineerde zelf niet, immers er leven vele vooroordelen en er is onbekendheid. Ex-gedetineerden die daarvoor in aanmerking komen kunnen een jaar in een opvanghuis verblijven alwaar ze begeleid worden.

Centrale woorden in deze begeleiding zijn: wonen, werken, relaties en zingeving. Een soortgelijk project draait al sinds 1981 in Den Haag, en sinds vorig jaar in Utrecht. Het gevangenispastoraat en kerken vervullen bij dit project een belangrijke rol. Dit geldt ook voor Exodus-Alkmaar, dat mede vanuit de kerken en het gevangenis-pastoraat tot stand is gekomen. In Amsterdam, Alkmaar, Den Bosch, Den Haag, Leiden, Rotterdam en Utrecht zijn Exodus-huizen. Het landelijk bureau Exodus Nederland staat in Amsterdam.

Exodus biedt de mogelijkheid van opvang en begeleiding aan ex-gedetineerden en aan gedetineerden in de laatste fase van detentie op de gebieden: wonen, werken, relaties en zingeving. Exodus wil ex-gedetineerden ondersteuning geven om een nieuw leven in de samenleving op de bouwen waarin criminaliteit geen kans meer krijgt. Er is onder andere hulp bij het vinden van werk en zelfstandige huisvesting na afloop. Maar ook het opbouwen van een goede relatie met familie en vrienden en het invullen van je tijd naast je werk krijgt aandacht. Na verblijf binnen Exodus bestaat de mogelijkheid tot nazorg.

De bisschop liet zich uitvoerig inlichten over het werk van de stichting, sprak met medewekers en enkele bewoners. In zijn dankwoord gaf hij aan onder de indruk te zijn van het "vele goede werk"dat Exodus verricht, vaak tegen de stroom op. Nog maar pas moest de stichting "de straat op", om te protresteren tegen de dreigende subsidiestop. Want hoewel het werk vanuit de kerken ondersteund wordt - vanuit de katholieke Kerk onder meer door verschillende PCI's - is overheidssteun onontbeerlijk, en niet meer dan redelijk, gezien het grote maatschappelijke belang van deze vorm van opvang en opvoeding.

Persdienst Bisdom Haarlem / Wim Peeters

Voor het laatst gewijzigd: