Deken Braakman van Alkmaar overleden 16 augustus 2003

In de ochtend van 16 augustus is onverwacht de deken van Alkmaar, Th M. Braakman, overleden. Eerder deze week was hij in het MC Alkmaar opgenomen voor een operatie, waarna zich complicaties voordeden. Hij is 71 jaar geworden. Dirk Braakman was secretaris van het kathedraal kapittel van Sint Bavo. Hij was lid van de selectiecommissie van het bisdom, die de kandidaten voor het pastoraat aan de bisschop voordraagt.

De bisschop van Haarlem en zijn bisschopsraad hebben met verslagenheid kennis genomen van het onverwachte overlijden van deken Braakman.

Theodorus Maria Braakman werd op 21 juli 1932 geboren in Bovenkarspel. Na zijn priesterwijding in 1957 was hij een jaar kapelaan te Spierdijk, waarna hij leraar werd, later rector, aan het toenmalig Bisschoppelijk College Hageveld in Heemstede.

In 1980 benoemde mgr. Zwartkruis hem tot pastoor in Oudorp-Sint Pancras. In 1992 stelde mgr. Bomers hem tevens aan tot deken van het dekenaat Alkmaar. Sinds 1995 was hij daarnaast rector van de bedevaartkerk van O.L.Vrouw ter Nood in Heiloo.

Bekend werd Dirk Braakman ook landelijk met zijn artikelen voor de Parochiebladenservice, waaraan hij jarenlang maandelijks een bijdrage leverde.

De bisschop vraagt gebed voor de overledene en de nabestaanden.

Persdienst Bisdom Haarlem / Wim Peeters

Voor het laatst gewijzigd: