Bijzondere reliekenprocessie op 7 juni
Relieken Adalbert vanuit bisdom Haarlem naar Utrecht
23 mei 2003

Een bijzondere reliekenprocessie markeert de opening van de landelijke viering 'Katholiek met hart en ziel' op 7 juni in de Jaarbeurs te Utrecht. Vertegenwoordigers van de zeven Nederlandse bisdommen en het Militair Ordinariaat (het 'legerbisdom') dragen de belangrijkste relieken uit hun bisdom mee. Vanuit bisdom Haarlem worden de relieken van de heilige Adalbert getoond, de Ierse missionaris die in het voetspoor van Sint Willibrord naar deze streken kwam om het evangelie te verkondigen.

Al deze relieken, tastbare overblijfselen van heiligen als Adalbert maar ook Willibrordus, Bonifatius en Servatius en zaligen als Titus Brandsma en Petrus (Peerke) Donders, hebben een voorbeeldfunctie: het zijn geen dode stukjes bot en stof, maar 'levende beenderen' die de gelovigen tot inspiratie zijn.

Als volgeling van de in Ierland wonende monnik Egbert van Rathmelsigi, reisde Adalbert naar Nederland, waar hij als missionaris en diaken werkte. Als gezel van Willibrord trok hij rond en verkondigde met succes het evangelie. Omstreeks het midden van de achtste eeuw overleed Adalbert en werd in Egmond begraven. Al vrij snel na zijn dood bouwden gelovigen een kerkje boven zijn graf. Dit kerkje werd door de Noormannen verwoest, maar later weer opgebouwd.

In het jaar 922 werd zijn gebeente in opdracht van Graaf Dirk I van Holland overgebracht naar een klooster in Hallem, nu Egmond-Binnen. Op de plaats van het graf ontsprong een bron van geneeskrachtig water en rond het graf en het gebeente van Adalbert werden vele wonderen gerapporteerd.

De landelijke viering 'Katholiek met hart en ziel' is één van de hoogtepunten van het jaar waarin de Rooms-Katholieke Kerk in Nederland herdenkt dat 150 jaar geleden de bisschoppelijke hiërarchie werd hersteld. In 1853 kregen de katholieken in Nederland, na bijna drie eeuwen, weer eigen bisschoppen en konden zo weer 'gewoon' en volledig Kerk zijn. Alle katholieke gelovigen zijn welkom om de viering mee te maken. Paus Johannes Paulus II heeft de Belgische kardinaal Schotte benoemd tot zijn speciale gezant: Schotte gaat als officiële pauselijke legaat op 7 juni voor in de eucharistieviering. Daarnaast zal hij een boodschap van de paus voor de Nederlandse gelovigen meenemen.

Persdienst bisdom / Wim Peeters

Voor het laatst gewijzigd: