"Grote Klok" gaat kerkelijk nieuws verspreiden 12 september 2002

De kerken van Haarlem hebben het oecumenisch persbureau Grote Klok opgericht om hun eigen nieuws professioneel naar buiten te brengen. Het nieuwe kerkelijk PR- en persbureau, dat vrijdag 13 september officieel begint, is volgens de initiatiefnemers een primeur in Nederland. Het is weliswaar een doorstart van een eerder initiatief, Kiosk (Kerkelijke Informatie - Omroepstichting Kennemerland), maar de opzet is geheel anders: niet langer heeft men eigen zendtijd op de lokale radio, maar de Grote Klok gaat fungeren als persbureau en centrum voor pr-advies en trainingen voor kerkelijke communicatie.

Grote Klok richt zich op het verspreiden van kerkelijk nieuws en wil de vele dingen die in de kerken worden georganiseerd onder de aandacht brengen. Het bureau doet dit via een eigen website en via de plaatselijke media. Doel is om te laten zien dat het Haarlemse kerkelijk leven volop leeft. Grote Klok is opgericht door de Raad van Kerken Haarlem, waarvan eenentwintig gemeenten en parochies lid zijn, de Algemene Kerkenraad van de Protestante Gemeente Haarlem en de rooms-katholieke Dekenale Vereniging Haarlem/Beverwijk.

Grote Klok-coördinator Katinka de Buck vindt het belangrijk dat de kerken genuanceerd nieuws brengen over religie en maatschappij. "Er is grote behoefte aan positief nieuws over mensen die vanuit hun geloof prachtige dingen tot stand brengen. De media negeren dat te vaak. Meestal melden ze alleen de dingen die fout gaan in de kerk," zegt De Buck. Ze breekt een lans voor het kleine nieuws: "Het grote nieuws in de kerken kan eigenlijk alleen maar verteld worden aan de hand van kleinschalige verhalen." Volgens De Buck zal het niet meer lang duren voordat kerkorganisaties in andere Nederlandse regio's soortgelijke initiatieven als Grote Klok nemen. (anp/persdienstbisdom)

www.KerkpleinHaarlem.nl

Persdienst bisdom / Wim Peeters

Voor het laatst gewijzigd: