Nieuwsbrief diaconie Haarlem 23 december 2002

Succesvolle diaconale zondag
In het dekenaat is op 17 november een aandacht besteed aan de diaconie. Als onderwerp stond centraal de positie van daklozen. De afgelopen jaren is hun aantal bijna verdubbeld. Een schatting van het Leger des Heils geeft een aantal van zo'n zestigduizend. Dramatisch is vooral de toename van het aantal dakloze gezinnen en jongeren. In Haarlem en omgeving probeert het project "Tien Voor Toekomst", te voorkomen dat zij op straat gezet worden. Gezinswerkers begeleiden deze mensen op allerlei manieren. In de parochies van het dekenaat is er voor dit project geld ingezameld. De respons was erg goed.

Diaconale Advies Raad in het dekenaat Haarlem-Beverwijk
Op 2 oktober hebben pci's en diaconale groepen besloten om een Diaconale Advies Raad op te richten. Het doel van deze Raad is om de diaconie meer te profileren. De Raad ondersteunt allerlei diaconale initiatieven en geeft adviezen aan parochies en dekenaal bestuur. Op 9 april 2003 zal deken T.Cassee de Raad officieel instaleren.

Een nieuwe partnerschap met Banja Luka
De parochie OLV Geboorte te Uitgeest is de nieuwe partner van de parochie in Prijedor, bisdom Banja Luka. Na een brede consultatie in de parochie heeft men daartoe besloten. Men was erg onder de indruk van de situatie in Prijedor. In overleg met hen zal bekeken worden hoe de partnerschap concreet kan worden.

Twee nieuwe initiatieven op het gebied van jongeren en diaconie
Het oecumenisch jongerenoverleg heeft twee nieuwe initiatieven georganiseerd voor jongeren. Het eerste project is een opzetten en uitvoeren van een musical met jongeren uit verschillende culturen. Op dit moment worden mensen geworven voor een begeleidingsgroep. Daarna worden de jongeren geworden. De productie wordt begeleid door een professionele regisseur. De musical wordt gebaseerd op de eigen ervaringen van jongeren in hun contacten in de multiculturele samenleving.
Het tweede initiatief is een vakantieproject. Jongeren met verschillende maatschappelijke achtergronden organiseren samen een vakantie.

Kerkelijke presentie in een nieuwbouwwijk
Bij Beverwijk en Heemskerk wordt een nieuwe wijk gebouwd van zo'n drieduizend huizen. Tien kerkelijke gemeenschappen hebben een project opgezet met als doel op een nieuwe manier aanwezig te zijn. Een enthousiaste werkgroep van negen mensen legt een welkomstbezoek af aan de nieuwe bewoners. Vervolgens worden er inloopavonden georganiseerd waar mensen elkaar leren kennen. Dat het zoeken naar nieuwe wegen niet altijd makkelijk is bleek uit de eerste twee inloopavonden. Er was nauwelijks animo voor. De werkgroep blijft echter werken aan creatieve manieren om de kerk op een nieuwe en aantrekkelijke manier present te stellen.

Diaconaat Haarlem

Voor het laatst gewijzigd: