Brand verwoest kerkdak Nibbixwoud 15 augustus 2002

Het dak van de Sint Cunerakerk aan de Dorpsstraat in Nibbixwoud is op 12 augustus door brand volledig verwoest en grotendeels ingestort. De brand ontstond rond half vijf 's middags, vermoedelijk door werkzaamheden aan het dak (men was bezig met lood). Brandweercommandant G. Zomer sprak van een miljoenenschade. De precieze oorzaak wordt nog onderzocht.

De schade aan de rest van de kerk is groot, maar de kerktoren en pastorie zijn vrijwel onbeschadigd.

De St. Cunerakerk is de afgelopen maanden grondig gerestaureerd. Deze werkzaamheden waren vrijwel volledig afgerond. Volgend jaar zou de afronding van de restauratie feestelijk worden gevierd tijdens het 125-jarig bestaan van de kerk.

Voorlopig zullen de liturgische vieringen doorgang vinden in een naast de kerk gelegen zaal.

Foto: Bisdom Haarlem

Persdienst bisdom / Wim Peeters
Voor het laatst gewijzigd: