Bisdom kiest voor centrale plekken van kerkopbouw

vrijdag, 23 september 2022

Het is inmiddels ruim vijf jaar geleden dat het bisdom de beleidsnotitie “Kerk in een verander(en)de samenleving” uitbracht en achttien jaar geleden dat het bisdom de beleidsnota “Nieuwe tijden, nieuwe wegen” presenteerde.

Zoals de titels van deze documenten al aangeven gaan deze beleidsdocumenten in op de veranderingen in de samenleving waarbij wordt gereflecteerd én vooruitgekeken. Het geloof is wel hetzelfde gebleven, maar geloven is in deze tijd niet meer vanzelfsprekend. Parochies hebben te maken met minder kerkgangers, vrijwilligers en financiën. Hierdoor is het niet meer haalbaar om op alle locaties aanwezig te blijven. De Kerk zal zich moeten aanpassen naar die situatie. Niet alleen organisatorisch, ook pastoraal zodat parochianen van alle leeftijden zich op centrale plekken thuis kunnen voelen.

In gesprek

Op 10 september jl. is het bisdom daarover met circa 90 parochiebestuurders in gesprek gegaan. De dag begon met een eucharistieviering, waarna een inleiding volgde van bisschop mgr. J.W.M. Hendriks en een presentatie van de algemeen econoom de heer T.J. van der Steen. Daarin gaven zij aan hoe zij terugkijken naar de afgelopen jaren. Het bisdom ziet dat de processen traag verlopen omdat bijna iedereen het moeilijk vindt het verleden los te laten. Echter, de pastorale én financiële situatie is urgent.

Een inschatting

Over die vragen zijn parochiebestuurders in kleinere groepen met elkaar in gesprek gegaan. Is het gewenst dat het bisdom meer sturing geeft aan deze processen? Hoe kunnen we in een groter verband met name op het gebied van gezins- en jongerenpastoraat meer pastoraal samenwerken? Welke problemen staan deze transitie nog verder in de weg? Aan de hand van het verloop van kerkgangers, financiën en aantallen vrijwilligers, heeft het bisdom inschattingen gemaakt waarbij voor 28 centrale kerken ruimte wordt gezien als plekken van kerkopbouw, waar nieuwe missionaire initiatieven vanuit kunnen gaan. Voor de andere locaties moet goed worden nagedacht hoe daar het beste mee om gegaan kan worden. Circa 37 locaties kunnen een periode als steunpunt dienen, voor de andere locaties zal moeten worden afgezien van grote financiële investeringen en worden nagedacht over een vermindering van het aantal vieringen. In de praktijk zijn dit moeilijke processen waarbij het toekomstperspectief van een centrale kerk in de regio niet mag ontbreken.

Pilots

Parochiebestuurders hebben het resultaat van die gespreksronde plenair aan het bisdom en aan andere collega parochiebestuurders terug gekoppeld. Vele onderwerpen zijn hierbij aan de orde gekomen, waarbij over het algemeen een breed besef aanwezig is dat verandering noodzakelijk is. Het bisdom zal de inhoud van deze dag en de terugkoppeling van de bestuurders bespreken met de priesterraad, de diocesane pastorale raad, het kathedraal kapittel en de raad voor economische aangelegenheden. Ook zullen er enkele pilots worden uitgevoerd om onder leiding van een procesbegeleider c.q. facilitator op enkele plaatsen de regiovorming meer te bevorderen en het Samen Kerk gevoel in de wijde omgeving te versterken.