Volop inspiratie voor de Caritas

Eerste inspiratiedag sinds de pandemie

maandag, 19 september 2022

Zaterdag 17 september in het Diocesaan Heiligdom in Heiloo kwamen zestig caritasvrijwilligers samen voor de eerste caritasdag sinds de pandemie. De dag stond in het kader van de Europese Campagne ‘Together We’, waarmee we de komende drie jaar aandacht geven aan de zorg voor armen en voor de schepping.

In de eucharistieviering besteedde bisschop Jan Hendriks aandacht aan het thema aan de hand van de heilige kerklerares Hildegard von Bingen die sinds kort precies op 17 september op de algemene heiligenkalender is geplaatst. Hildegard was een zeer veelzijdige vrouw: theologisch geschoold, mystiek begaafd, componiste, wetenschapper, een vrouw met een grote aandacht voor natuurlijke geneeswijzen en de natuur.

Daan Savert en Gerard Moorman van de Laudato Si’ Alliantie Nederland introduceerden het thema ‘Together We’ vanuit de Encyclieken Laudato Si’ en Fratelli Tutti met vier uitgangspunten van hoop:

1. We worden uitgenodigd om de klimaatcrisis niet langer als een probleem te zien dat tegenover ons mensen staat. De schepping is een mysterie waar we zelf onderdeel van zijn. En ín de schepping klinken de schreeuw van de aarde én van de armen.
  2. De ecologische crisis is een spirituele crisis, waarvoor een ecologische bekering nodig is. Dat is een avontuur waarin we op zoek gaan naar een antwoord op de vraag wat het betekent om als mens onderdeel te zijn van de schepping.
  3. We hebben sociale vriendschap nodig. Dat is niet alleen omgaan met gelijkgestemden, maar actief op zoek gaan naar mensen die anders zijn dan wij en die het moeilijk hebben. Samen kunnen we onze gemeenschappelijke menselijkheid ontdekken.
  4. Daarnaast is er universele broederschap nodig: het besef dat we broers en zussen zijn, ook van mensen ver weg, in plaats van ons te verschuilen achter onze onverschilligheid.

In de aansluitende workshop werden de deelnemers uitgenodigd om in groepjes aan de slag te gaan met een van de zeven doelen naar een integrale ecologie:

De schreeuw van de aarde; de schreeuw van de armen; ecologische economie; eenvoudige levensstijl; ecologische opvoeding; ecospiritualiteit; participatie en actie gemeenschap.

Tussendoor werd door Mgr. Hendriks samen met de jongste en de oudste deelnemer van de dag een Laudato Si’ boom geplant. Elke boom die geplant wordt is goed voor de schepping. Een laudato Si’ boom is bovendien een fruitboom op een openbare plek, zodat elke voorbijganger van de vruchten kan genieten. We dromen ervan dat veel parochies in Nederland een of meer van deze bomen zal planten. Sinds kort staan er ook fruitbomen om het terras van de Bavo-kathedraal in Haarlem.

In een andere workshop gingen de deelnemers onder leiding van Trees Versteegen aan de slag met de veelgehoorde vraag: hoe vinden we de armen? In het eerste gedeelte werd gesproken over de gescheiden werelden tussen armen en niet-armen, over de beelden die we over en weer van elkaar hebben.

Het tweede gedeelte ging over de ruimte die er tussen ons in ligt, de drempel die we bij elkaar over moeten. Dat heeft iets te maken met schaamte. In het derde gedeelte ging het over liefde, aandacht en goedgeefsheid. Het was een intense workshop waarin al tastend de ‘tussenruimte’ verkend werd. De deelnemers voelden zich na afloop beter in staat om te kijken naar de armen, om voor hen open te staan en om hen tegemoet te treden.

De derde workshop ging over communicatie van het werk van de Caritas. Er wordt veel goed werk verricht in onze parochies, maar hoe zorgen we dat mensen binnen en buiten de parochie dit te weten komen. Onder leiding van communicatiedeskundige en theoloog Laetitia van der Lans gingen de deelnemers aan de slag om vanuit de eigen activiteiten en ervaringen hun communicatieplan te maken of te verrijken.

Tijdens de lunch afsluitende lunch was er volop gelegenheid om na te praten en elkaar te ontmoeten, waar menigeen gebruik van maakte. Het was alles bij elkaar een geslaagde dag met een mooie opkomst, rijke inhoud en een goede sfeer.

links