Tour Wereldjongerendagenkruis door het bisdom

Maandag 17 t/m donderdag 21 oktober

vrijdag, 16 september 2022

Vanaf 14 oktober tot en met 6 november toert een Nederlands wereldjongerendagen kruis als ambassadeur voor de wereldjongerendagen (WJD) in augustus 2023 in Lissabon door Nederland. Het internationale wereldjongerendagenkruis reist vanaf 1983 de hele wereld over als ambassadeur van het grootste katholieke jongerenevenement rondom de paus. Het Nederlandse kruis is van 17 t/m 21 oktober in bisdom Haarlem-Amsterdam.

Het wereldjongerendagen kruis gaat langs verschillende jongerengroepen van het bisdom, waarbij er op een diverse manier aandacht wordt gegeven aan het kruis. Er worden missies met het kruis gedaan, wandeltochten, aanbiddingsavonden of inhoudelijke avonden over de WJD en de betekenis van het kruis. Vaak vergezeld met een getuigenis van een deelnemer aan de WJD.

Programma in ons bisdom

In bisdom Haarlem-Amsterdam zullen we het kruis in ontvangst nemen op de Afsluitdijk van bisdom Groningen-Leeuwarden. Vanuit het noorden zal het kruis een route afleggen met onder andere een wandeltocht vanuit Heerhugowaard-De Noord naar Heiloo, waar vervolgens een nachtelijke aanbidding bij het kruis zal zijn.

Via een stop in de kathedraal van Haarlem zal het kruis verschillende groepen in Amsterdam bereiken. Allereerst maakt het kruis een vaartocht over het water met een internationale groep studenten, waarna het wordt overgenomen door de Portugese parochiegemeenschap. Ook in Amsterdam is er een nachtelijke aanbidding gedragen door de katholieke studentenhuizen van het Opus Dei en de Obrechtkerk.

Op vrijdagochtend vertrekt het kruis naar Hoofddorp waar na een gebedsmoment het kruis op missie wordt genomen de stad in. Na de tour in Bisdom Haarlem-Amsterdam zal het kruis naar Bisdom Breda gaan.

Wil je bij een van de stops aanwezig zijn of meereizen met het kruis, stuur dan een mail naar:

Reserveren

Na de tour van drie weken door Nederland is het WJD kruis te reserveren voor eigen activiteiten. Het WJD kruis zal na de tour in de Sint-Janskathedraal in ’s-Hertogenbosch verblijven. U kunt het daar ophalen met een eigen busje. Hoe u kunt reserveren wordt nog bekend gemaakt.

Socials

website: www.wjd.nl