Stille Omgang - Mirakelstad Amsterdam

In de nacht van zaterdag 16 op zondag 17 maart

donderdag, 7 februari 2019

Amsterdam wordt ook wel eens ‘Mirakelstad’ genoemd. Deze kwalificatie ontleent Amster­dam aan het feit dat het een oude bedevaartsplaats is, waar al sinds de middeleeuwen een wonder of mirakel wordt geëerd. Deze verering leeft nog steeds en heeft sinds het einde van de 19e eeuw vooral gestalte gekregen via de jaarlijkse Stille Omgang.

Deze religieus meditatieve omgang door het historische centrum en passerend aan het nachtelijke uitgaansleven van Amsterdam wordt elk jaar gedurende één nacht in de maand maart door het Gezelschap van de Stille Omgang georganiseerd. Duizenden gelovige mensen uit het hele land nemen er aan deel.

Gebedsintentie: Vreugde is het onmiskenbare teken van God

Doordrongen van de spiritualiteit van Ignatius van Loyola, ervoer de Jezuiet Teilhard de Chardin vreugde wanneer hij in stilte zijn Geestelijke oefeningen deed. Hij ervoer dit als een werkelijk en onmiskenbaar teken van God. Ook de deelnemers van de Stille Omgang geven vaak aan dat het lopen in Stilte en in Gebed door het drukke Amsterdamse nachtleven een bijzondere en vreugdevolle ervaring is. Deze ervaring van spiritualiteit, maar ook de onderlinge verbondenheid om met zovelen samen te komen, is niet is anders dan Vreugde. Wij hopen dat u in herdenking aan Het Mirakel van Amsterdam en met uw persoonlijke intenties de Stille Omgang ervaart in Vreugde en Gods aanwezigheid. - Pierre Teilhard de Chardin s.j.

Jongerenprogramma

In de Mozes en Aäronkerk aan het Waterlooplein vindt zaterdagavond 16 maart 2019 vanaf 19.00 uur het jongerenprogramma (15-30 jaar) van de Stille Omgang (SO) plaats. Het thema van dit jaar is ‘Vreugde’.

In het eerste gedeelte van de avond is er een gezamen­lijk programma met verdieping en muziek. Er is de mogelijkheid het sacrament van boete en verzoening te ontvangen. Volgend op het hoofdprogramma zijn er verschillende deelprogramma’s, zoals Echte ontmoeting is een vreugde, Vreugde in verschillende culturen: Feest, Sant’Egidio, meet the homeless en CandleNight. Aan het einde van de avond wordt samen met Mgr. Punt de Eucharistie gevierd en wordt de Stille Omgang gelopen door de straten van Amsterdam.

Het programma begint om 19.00 uur en is rond 00.30 uur afgelopen. Entree is € 9 per persoon.

datum: de nacht van zaterdag 16
op zondag 17 maart 2019
website: www.stille-omgang.nl
jongerenprogramma: www.sojongeren.nl
Facebook: facebook.com/StilleOmgang
informatie: info@stille-omgang.nl

Route

De Stille Omgang volgt de route die de pastoor van de Oude Kerk in 1345 liep, nadat hij getuige was geweest van een eucharis­tisch wonder dat aan een zieke geschiedde: het Mirakel van Amsterdam.

In de middel­eeuwen vierden de christenen dit wonder met een feestelijke mirakel­processie. Vanaf 1881 door een nachtelijke omgang in stilte, inspiratie­bron voor alle stille tochten in Nederland. Uniek aan deze tocht zijn de stilte, het ontbreken van uiterlijk vertoon, het duistere uur en de zwijgende verbondenheid van de duizenden gelovigen. De Omgangers weten zich al biddend en mediterend verbonden met Jezus Christus die zich aan alle mensen van goede wil geeft als leeftocht voor onderweg.