Mexico - Onze Lieve Vrouw van Guadalupe

woensdag, 30 januari 2019

Na een relatief korte vlucht kwamen de tien jongeren van de Mexico-reis in Mexico aan. Met een toeristische route werden ze naar het Groot-Seminarie van Mexico-stad gereden. Hier slapen ze gedurende hun tijd in dit mooie, groene en ietwat koudere land.

Het is duidelijk dat de Mexicaanse keuken anders is dan de Panamese. Een gemiddelde maaltijd bestaat uit maïstortillas, bruine bonen, zure room, kaas en guacamole. Nog steeds weinig diversiteit in de maaltijden dus. Na een nachtje slapen gaan ze op dag twee naar Maria van Guadalupe. Hieronder het verhaal van de vrouw die voor 9 miljoen bekeringen in zes jaar tijd zorgde.

Het verhaal van Onze Lieve Vrouw van Guadalupe

Juan Diego, een bekeerde indiaan, liep eens op de heuvel Tepeyac waar Maria aan hem verscheen. Ze zei “bouw hier een kerk voor bedroefden om troost te vinden”. Juan Diego ging daarom naar de bisschop om toestemming te vragen, maar de bisschop zei “Geef me een teken”. De bisschop had al vele pogingen gedaan om te evangeliseren die steeds mislukten. Maria zei tegen hem op de vraag om een teken “Kom morgenochtend terug”, maar zijn oom was ziek en vroeg om een priester te halen voor de ziekenzalving. Juan Diego nam daarom een omweg, maar Maria verscheen daarom onder aan de berg. Ze nam hem mee de berg op waar midden in de winter allerlei bloemen bloeiden en hij nam ze mee in zijn mantel. Hij kwam met de bloemen bij de bisschop die voor hem het teken waren dat de evangelisatie zou lukken. En op het moment dat die bloemen, waaronder Castiliaanse rozen, die voor de bisschop het teken waren, uit z'n mantel/tilma vielen verscheen de afbeelding van Maria op de mantel.

Bijzonderheden van de afbeelding

In de ogen van de afbeeling waren de aanwezigen te zien die aanwezig waren bij de verschijning op de mantel op het hoornvlies, de voorlens en de achter­lens. De sterren op de mantel zijn precies zoals de constellatie zoals het om kwart voor zeven ’s ochtends was. Het moment waarop Maria aan Juan Diego was verschenen op de kortste dag van het jaar. Binnen de Azteekse tradities was dit het moment waarop de maan en de duisternis het overwonnen van de zon en het licht. Zij beschouwden zichzelf als kinderen van de zon op zoek naar het leven en op deze dag offerden ze velen mensen om het leven te behouden.

Maria vertelde aan hen dat haar Zoon zijn leven had geofferd en dat het niet (meer) nodig was om mensen te offeren om het leven te ontvangen. Maria van Guadalupe pastte zich volkomen aan de cultuur van de Azteken aan. Ze had stijl haar, wat haar maagdelijkheid liet zien, een band om haar buik als teken van haar zwangerschap en moederschap en een klavertje vier op haar buik, het Azteekse teken voor de aanwezigheid van God en het leven. De biddende handen en de gebogen knie beelden gedans uit, wat voor de Azte­ken aangaf dat Maria vreugdevol is. Haar huidskleur was een mix tussen de Spaanse en Azteekse huidskleur wat doet herinneren aan de oorlog waarbij Spaanse mannen de Azteekse vrouwen verkrachtten. De kinderen uit deze concepties werden niet geliefd door de Spanjaarden en niet door de Azteken. Daarmee was deze Maria een Maria voor de niet-geliefden.

Juan Diego achtte zichzelf ook niet zo hoog, maar Maria moedigde hem aan. Onze lieve vrouw van Guadalupe is er daarmee speciaal voor mensen met een laag zelfbeeld. De wolken in de afbeelding laten zien dat ze van een onbekende plek komt, ze staat voor de zon wat betekent dat ze een krachtige vrouw is, het blauw van de mantel mocht alleen de keizer dragen en dus liet ze zien dat ze als een keizerin is.

Verdere opvallendheden

Guadalupe betekent slangenvertrapper en op de heuvel waar Maria verscheen werd een slangengod vereert. Maria staat in de Bijbel ook bekend als slangenvertrapster (in Genesis). Het is onbekend hoe de figuur van Maria op de tilma aangebracht is en de kleuren zijn ook onbekend. De tilma bestaat uit cactusbladeren die normaal 20 jaar meegaan en nu al 500 jaar. Maria van Guadalupe is patrones van de ongeborenen. Na de aanname van de abortuswet in Mexico lichtte er op de tilma een embryo op in de schoot van Maria tot een uur na de Mis. De kleine toevoegingen die in de loop der tijd aan de afbeelding zijn toegevoegd verdwijnen maar het origineel blijft.

Maria verscheen aan de oudere oom die ziek was en zei haar naam aam hem want bij de Azteken waren de ouderen de meest gerespecteerden.

Genieten van het strand Santa Clara en zwemmen in de Stille oceaan

In het gastgezin van Panamastad aten de b-reizigers van bisdom Haarlem-Amsterdam als ontbijt pancakes met roerei. Ze pakten snel hun koffers in en namen afscheid. Ze werden gebracht naar de parochie waar ze nog een Mis hadden. Na de Mis werd snel ontbeten met de gehele groep en toen vertrokken ze met de bus richting Santa Clara. De busreis was ongeveer 2 uur rijden. Na de lunch zijn ze naar het strand gelopen. Ze hebben lekker gezwommen in de Stille Oceaan. Om 19.00 uur was het diner. Na het diner hebben ze de getuigenis van priester Theo gehoord over zijn leven en roeping tot het priesterschap.