Twee boeken over parochievernieuwing

Als God renoveert en Rebuilt

dinsdag, 29 januari 2019

Twee boeken over parochievernieuwing zijn in Nederlandse vertaling verschenen. Als God renoveert (2014) vertelt het verhaal van de Canadese Sint Benedictusparochie van James Mallon pr en zijn team (uitgave door Adveniat). Rebuilt. Samen bouwen aan een vitale paro­chiegemeenschap (2013) gaat in op de situatie in de Noord-Amerikaanse Geboortekerk van Michael White pr en pastoraal medewerker Tom Corcoran (uitgave door Betsaida).

De auteurs laten zien hoe een parochie kan ver­anderen, als ze biddend haar missie her­ontdekt en met Gods hulp in de praktijk gaat brengen. We kunnen veel leren van cultuur­omslag die onze Canadese en Amerikaanse broeders en zusters al hebben gemaakt.

De auteurs beschrijven geen ‘knip-en-plak’ methode, die we hier zo even kunnen toe­passen. Nee, het gaat om ‘geleefde waarden’, zoals aandacht voor kwalitatief goede muziek, gastvrijheid, betekenisvolle gemeenschap, inzet en het benutten van elkaars talenten, inclusief goed leiderschap.

De auteurs nodigen ons uit om deze waarden toe te passen in onze eigen context. Als God renoveert legt in de eerste hoofdstukken van het boek een sterk theologisch fundament. Rebuilt daarentegen is iets praktischer van aard en leest daardoor gemakkelijker weg.

Hoe dan ook, lees en bespreek beide boeken met uw pastoraal team en kernvrijwilligers! Om u hierbij te helpen heeft het Centrum voor Parochiespiritualiteit leeswijzers ontwikkeld.

Meer informatie en bestellen