donderdag, 28 maart 2024

Witte Donderdag

De avondmis van Witte Donderdag is een bijzonder gebeuren, niet alleen door de voetwassing maar ook de overgang van het feestelijk begin met de gedachtenis van de instelling van de Eucharistie en het priesterschap bij het Laatste Avondmaal naar de uittocht van het Sacrament naar het rustaltaar, waar de kerk met Jezus in de Hof van Olijven biddend verbonden is. We staan stil bij de gevoelens van Jezus op deze laatste avond van Zijn aardse leven.

donderdag, 28 maart 2024

Paasnummer bisdomblad SamenKerk

Het paasnummer van SamenKerk is verkrijgbaar in uw parochiekerk. Loop er binnen en neem er een (gratis) exemplaar mee, want ze ligger er voor u. Of lees op deze website.

woensdag, 27 maart 2024

Licht van Christus

‘Licht van Christus’ zijn de eerste woorden die klinken als in de paasnacht in een volledig donkere kerk de paaskaars is ontstoken. Niet zomaar een lichtje dus, maar het Licht van Christus zelf. Voor het aansteken van de paaskaars heeft de priester deze gezegend met de eerste letters van de woorden Alpha en Omega, oorsprong en einde.

dinsdag, 26 maart 2024

Het Passiekruis

Parochies en kerken zijn erfgoed- en schatbewaarders. De gebouwen zijn in een bepaalde stijl opgetrokken. In iedere kerk zijn er kunstschatten: van een glas-inloodraam tot een heiligenbeeld, van liturgische voorwerpen tot aan kunst met een grote K. SamenKerk opent voor u een klein kiertje van deze schatkamer.

maandag, 25 maart 2024

Passiemuziek met Jos Martens

Midden in de Veertigdagentijd heeft pastoor Eric van Teijlingen samen met Jos Martens het programma ‘Vonken van Hoop’ op Radio Maria geheel gewijd aan passiemuziek.

zaterdag, 23 maart 2024

Palmpasenstok maken

Op de laatste zondag vóór Pasen, dit jaar op 24 maart, viert de Kerk Palmpasen, het feest waarop de blijde intocht van Jezus Christus in Jeruzalem wordt herdacht. Jezus werd gezeten op een jonge ezel, door een jubelende menigte in Jeruzalem binnengehaald.

donderdag, 21 maart 2024

Gebedskaart en hymne Jubeljaar 2025

In de katholieke Kerk wordt in 2025 een Heilig Jaar of Jubeljaar gehouden. Als voorbereiding daarop is 2024 uitgeroepen tot een ‘jaar van gebed’. De Nederlandse bisschoppenconferentie heeft als hulpmiddel daarbij een kaart uitgegeven met het speciale themagebed voor volgend jaar, aangevuld met het Onze Vader. Ook is de internationale hymne voor het Jubeljaar in het Nederlands vertaald.

donderdag, 21 maart 2024

Onderwijsbrief - Waardevol en sociaal

Het Officium Educationis heeft een tweede brief gepubliceerd voor het onderwijs. De brief is geschreven door leden van het Officium, dat bestaat uit de bisschoppelijk gedelegeerden voor het katholiek onderwijs, de NKSR en de onderwijsreferent, mgr. Hendriks. De brief heeft als titel ‘Waardevol en sociaal’.

dinsdag, 19 maart 2024

Welkom bij de Chrismamis

Woens­dag­avond 27 maart 2024 om 19.30 uur vindt in de ka­the­draal weer de Chrismamis plaats. De Sint Bavo­kathe­draal wordt in gereed­heid gebracht.

maandag, 18 maart 2024

Relieken H. Bernadette van Lourdes

De gehele maand april maakt een reliekschrijn van de heilige Bernadette Soubirous een rondgang door ons land. In alle bisdommen worden speciale vieringen en bijeenkomsten gehouden. De reliekschrijn is van 4 tot en met 8 april in ons bisdom.