De Thuisgevers

gepubliceerd: woensdag, 18 januari 2023

De Thuisgevers

Neder­land kampt met een asiel­op­vang­cri­sis. Veel zoge­naamde statush­ou­ders, erkende vluch­te­lingen, blijven in asiel­cen­tra wonen, omdat er voor hen geen woon­ruim­te is. Het is een van de oor­zaken waardoor de uit­stroom uit asiel­zoe­kers­cen­tra stokt en er voor mensen die naar Neder­land gevlucht zijn te weinig plaats is in asiel­zoe­kers­cen­tra. Deze nieuwe vluch­te­lingen ver­blij­ven daarom vaak in nood­op­vanglo­ca­ties, zoals sporthallen en kampe­menten.

Overijselse Kampen

In Kampen hebben bur­gers en de lokale over­heid de han­den ineen geslagen om samen te zoeken naar geschikte opvang­plekken. Ze zijn daar ook in geslaagd: hon­der­den vluch­te­lingen, veelal uit Oekraïne, en nu ook statush­ou­ders, zijn tij­de­lijk gehuisvest in onder andere omge­bouwde kantines, leegstaande pastorieën en containerwo­ningen. Kerken, maar ook anderen, zijn daarbij actief geweest. De lan­de­lijke over­heid is onder de indruk van deze aanpak en heeft besloten deze Kamper aanpak lan­de­lijk te introduceren via ‘de Thuisgevers’.

Nieuw ini­tia­tief

De Thuisgevers is een ini­tia­tief waarin samen met kerken en andere maat­schap­pe­lijke organi­sa­ties wordt gezocht naar tij­de­lijke huis­ves­tings­plekken voor statush­ou­ders. De Thuisgevers richten zich op kleinschalige en kwali­ta­tief hoog­waar­dige onder­ko­mens. Dit betekent : een eigen entree, privacy, eigen kook­gele­gen­heid en sanitair. Via de Thuisgevers wordt er ook gezorgd voor aanvullende sociale be­ge­lei­ding en een goede samen­wer­king met de lokale over­heid. Meer in­for­ma­tie over het ini­tia­tief vindt u op de web­si­te. Daar kunt u zich ook in­schrij­ven voor een in­spi­ra­tiesessie. Deze sessies maken u ver­trouwd met dit Ini­tia­tief de Thuisgevers, en zijn digi­taal, vrij­blij­vend en kosteloos.

Brief

Op 18 maart van dit jaar vroegen de Neder­landse Bis­schop­pen in een brief aan­dacht voor hulp aan vluch­te­lingen in Neder­land. In deze brief werd ook bena­drukt dat gast­vrij­heid vele vormen kent. Statush­ou­ders zijn onze mede­mensen die een leven opbouwen in Neder­land. Het hebben van oprechte aan­dacht, gesprek en belang­stel­ling is wezen­lijk in het betonen van naasten­liefde. Elkaar ont­moe­ten is hierbij cruciaal. Dit kan tij­dens vie­rin­gen en daar­bui­ten.

Prach­tige ini­tia­tie­ven

We her­in­ne­ren ons nog goed welke prach­tige ini­tia­tie­ven er in de afgelopen jaren ontston­den. Overweegt een PCI of pa­ro­chie ruimte voor huis­ves­ting van statush­ou­ders be­schik­baar te stellen, treed dan in overleg met het bisdom en de ge­meen­te om het ini­tia­tief te be­ge­lei­den. De Thuisgevers staan klaar om ini­tia­tie­ven kosteloos en vrij­blij­vend te onder­steunen.