Geen publieke liturgische vieringen t/m Pasen

gepubliceerd: woensdag, 18 maart 2020

Met grote pijn in het hart kon­digen de Neder­landse bis­schop­pen aan dat de publieke li­tur­gische vie­rin­gen met Palm­zon­dag, de andere dagen in de Goede Week (het Paas­tri­duüm) en met Pasen dit jaar wor­den afgelast.

Alle maat­regelen die de bis­schop­pen in Neder­land eer­der in ver­band met het corona­vi­rus hebben af­ge­kon­digd op 28 februari en 13 maart, wor­den nu verlengd tot en met maan­dag 13 april (Tweede Paas­dag).

Al eer­der kon­digde paus Fran­cis­cus verge­lijk­ba­re maat­regelen aan. De maat­regelen die de over­heid in Neder­land heeft geno­men gel­den tot en met 6 april. De bis­schop­pen zien zich echter genood­zaakt ook tot en met Pasen nu al een beslis­sing te nemen in ver­band met de voor­be­rei­dingen voor de li­tur­gische plech­tig­he­den, die niet goed plaats kunnen vin­den in de hui­dige situatie. Verder is de nood­zaak er van­wege de ge­zond­heid van de gelo­vi­gen, onder wie ook kwets­ba­re personen.

Voor de Chrisma­mis­sen in de bis­dom­men geldt dat deze in kleinere kring doorgang zullen vin­den met de be­die­naren die nodig zijn voor de li­tur­gie, zon­der koor. Hierover, maar ook over de andere vie­rin­gen in de Goede Week en met Pasen, com­mu­ni­ce­ren de bis­dom­men met hun pa­ro­chies en pas­to­rale teams.

Er is een speciaal do­cu­ment opge­steld met richt­lij­nen en sug­ges­ties voor de vie­rin­gen in de Goede Week en Pasen. Dit do­cu­ment kan wor­den gedownload vanaf deze web­si­te:

In het Woord van de bis­schop beschouwt Mgr. Dr. J.M. Punt het corona­vi­rus vanuit het per­spec­tief van de Kerk.

Missen, doop en uit­vaart

De zon­dagse Eucha­ris­tie­vie­ring van de pries­ters vindt in de besloten­heid plaats en zon­der koor, eventueel met cantor.

Voor de missen die door­de­weeks wor­den gehou­den gel­den de eer­der af­ge­kon­digde, strikte maat­regelen met de volgende toevoe­ging: de pastoor beslist naar omstan­dig­he­den en in overeenstem­ming met de over­heids­maat­re­ge­len of de door­de­weekse mis doorgaat of niet. Hij dient daarbij reke­ning te hou­den met de grootte van de kapel of kerk en ziet er op toe dat de richt­lij­nen van de over­heid wor­den gevolgd. Van de aanwe­zige gelo­vi­gen wordt gevraagd 1½ meter afstand van elkaar te hou­den ook als men naar voren komt voor de H. Communie of per­soon­lijke zegen en niet te komen wanneer men verkou­den is.

Hetzelfde geldt voor doop­vie­ringen en uit­vaar­ten die sober en kleinschalig moeten wor­den gehou­den en in overeenstem­ming moeten zijn met de nadere richt­lij­nen van het eigen bisdom. In geval van uit­vaar­ten dienen deze ook in overeenstem­ming te zijn met de richt­lij­nen van de uit­vaartbranche zoals met betrek­king tot het maximum aantal aanwe­zige personen.

Verenigd in gebed

De kerken blijven waar moge­lijk open en toe­gan­ke­lijk om te bid­den of een kaars op te steken. Vraag aan de bezoekers is, om daarbij afstand te hou­den tot andere kerk­gan­gers en indien men verkou­den is, niet te komen maar thuis te bid­den.

De bis­schop­pen roepen na­druk­ke­lijk op tot gebed in deze tij­den waarin het corona­vi­rus heerst.

Op zon­dag is er de Eucha­ris­tie op tele­vi­sie via KRO-NCRV, vanaf 10.00 uur op NPO 2. Verder zendt Radio Maria iedere door­de­weekse ochtend en avond een Eucha­ris­tie­vie­ring uit om 09.00 uur en 19.00 uur. In het weekend op zater­dag om 09.30 uur en zon­dag om 10.00 uur.

Maat­regelen

Eerder af­ge­kon­digde maat­regelen die nu wor­den verlengd tot en met 13 april:

• Tijdens vie­rin­gen (in kleine kring) in pa­ro­chies en in­stel­lingen is het ont­van­gen van de communie op de tong niet moge­lijk;
  • De communie kan alleen op de hand wor­den ont­van­gen en dient alleen door de cele­brant uit­gereikt te wor­den;
  • De kelk­com­mu­nie is voorbe­hou­den aan de cele­brant;
  • Kerk­gan­gers geven elkaar bij de vre­des­wens niet de hand;
  • Er wordt geen gebruik gemaakt van wij­wa­ter bij binnen­komst en verlaten van de kerk;
  • Publieke li­tur­gische vie­rin­gen op zater­dag­avond en op de zon­dag wor­den afgelast;
  • Vormsel­vie­ringen en pre­sen­ta­tie­vie­ringen voor com­mu­ni­can­ten wor­den afgelast;
  • Dopen en uit­vaar­ten vin­den plaats in kleine kring en wor­den sober gehou­den. Ook hier met inachtne­ming van fysieke afstand tussen de gelo­vi­gen;
  • De bis­dom­men ontra­den alle andere sa­men­komsten, zoals het koffie drinken na vie­rin­gen, koor­re­pe­ti­ties en cateche­tische bij­een­komsten.