Mgr. Van den Hende naar Rome

gepubliceerd: maandag, 18 februari 2019
foto: Bisdom Rotterdam
Mgr. Van den Hende, voorzitter van de Nederlandse Bisschoppenconferentie

Vanuit Neder­land neemt mgr. Van den Hende als voor­zit­ter van de Neder­landse bis­schop­pen­con­fe­ren­tie deel aan de ont­moe­ting over seksueel mis­bruik in de Kerk die van 21 tot en met 24 februari plaats­vindt in Rome.

Tijdens de bij­een­komst zal wor­den ge­spro­ken over seksueel mis­bruik in de we­reld­wijde Kerk. In plenaire sessies en kleinere groepen wordt ge­spro­ken over drie thema’s: verant­woor­de­lijk­heid nemen, verantwoor­ding afleggen en tran­spa­ran­tie betrachten.

Mgr. Van den Hende: “In Neder­land zijn bis­schop­pen en reli­gi­euzen zich ten volle bewust van de ernst van het mis­bruik van min­der­ja­rigen door mensen van de Kerk. In ge­za­men­lijk­heid werd des­tijds gekozen voor onaf­han­ke­lijk onder­zoek en een onaf­han­ke­lijke pro­ce­dure ten­ein­de te komen tot erken­ning en genoegdoe­ning aan slacht­of­fers en ook hulp­ver­le­ning. Elders in de wereld zie je niet vaak een derge­lijke samen­wer­king en ge­za­men­lijke aanpak.”

Een aanbeveling van Deetman was om de erva­ringen van de R.-K. Kerk met de aanpak en preventie te delen met andere sectoren in de samen­le­ving. De erva­ringen zijn ook gedeeld binnen de R.-K. Kerk. Zo werd de Engelse vertaling van het Eind­rap­port van het Meld­punt Seksueel Mis­bruik RKK onder de aan­dacht gebracht van onder meer de Con­gre­ga­tie voor de Ge­loofs­leer.

Voor­af­gaand aan de bij­een­komst vroeg de organi­sa­tie van de con­fe­ren­tie de deel­ne­mende bis­schop­pen om slacht­of­fers van seksueel mis­bruik door mede­wer­kers van de Kerk te ont­moe­ten.

Mgr. Van den Hende: “Als bis­schop heb ik meer­dere keren slacht­of­fers van seksueel mis­bruik ontmoet en ge­spro­ken. Soms ging het om mensen die geen pro­ce­dure wil­den, maar wel hun verhaal wil­den doen. De meeste keren waren het ont­moe­tingen als onder­deel van de zit­tingen van de Klachten­com­mis­sie van het Meld­punt. Ook in het kader van de zogeheten Contact­groep, was er in bepaalde gevallen direct contact met slacht­of­fers, omdat hun gestarte pro­ce­dure te maken had met stagnatie. Deze ont­moe­tingen waren steeds opnieuw een con­fron­ta­tie. Als bis­schop treed je op namens de ge­meen­schap van de Kerk. Veelal waren de aan­ge­klaag­den reeds overle­den. Veel mensen zijn getekend door het mis­bruik en ik kon merken dat het ver­tellen over het per­soon­lijk ondervon­den mis­bruik moei­lijk is en veel moed vraagt.”

foto: Diliff
Vaticaan

Wat verwacht de bis­schop van de ont­moe­ting? “De pijn en schaamte met betrek­king tot het mis­bruik van min­der­ja­rigen wordt al jaren binnen en buiten de Kerk gevoeld. Het is nu voor het eerst dat het probleem van mis­bruik van min­der­ja­rigen in de Kerk in een speciale bij­een­komst van de we­reld­wijde Kerk aan de orde komt. Paus Fran­cis­cus heeft aange­ge­ven dat hij met deze bij­een­komst drie dingen beoogt: bis­schop­pen we­reld­wijd brengen tot bewust­zijn en erken­ning van het mis­bruik, commit­ment van het we­reld­wijde epis­co­paat om dit probleem aan te pakken, plus ge­za­men­lijke momenten van gebed en boete.”

“Dat paus Fran­cis­cus in deze con­fe­ren­tie bis­schop­pen en reli­gi­euze oversten uit heel de wereld bij elkaar brengt, maakt dui­de­lijk dat hij deze grote opgave niet alleen, maar in ge­za­men­lijk­heid met de hele Wereld­kerk tegemoet wil tre­den. Daar­mee heeft hij het voor zich­zelf en voor de hele Kerk tot priori­teit gemaakt.”

De bij­een­komst heeft een eigen web­si­te: www.pbc2019.org

(bron: rkkerk.nl)