Weer fotowedstrijd Actie Kerkbalans

gepubliceerd: donderdag, 15 november 2018
foto: Gerrit te Vaarwerk
Winnende foto van de Nationale Fotowedstrijd 2018

Na een succes­volle eerste editie van de foto­wed­strijd in 2017 or­ga­ni­seert Actie Kerk­ba­lans dit jaar opnieuw een uit­ver­kie­zing van de mooiste / in­druk­wek­kendste / meest in­spi­re­rende foto in drie cate­go­rieën. Naast de drie win­naars die door een vakjury wor­den gekozen, is er ook een publieks­prijs waarvoor ie­der­een via een ‘Vind ik leuk’ op Facebook kan stemmen.

Actie Kerk­ba­lans is de ge­za­men­lijke, jaar­lijkse fond­sen­werf­ac­tie van de Rooms-Katho­lie­ke Kerk, de Pro­tes­tantse Kerk in Neder­land en de Oud-Katho­lie­ke Kerk. Kerk­le­den wor­den gevraagd om met een foto uit te drukken wat de kerk voor hen zo waarde­vol maakt.

De waarde van de kerk in beeld

Met de Natio­nale Foto­wed­strijd wil het campagne­team van Actie Kerk­ba­lans de waarde van de kerk voor mensen in beeld brengen. Woord­voer­der Anna Kruse: “De kerk is voor veel mensen van waarde. Dat wat de kerk voor mensen zo waarde­vol maakt, hopen we terug te zien in de ingestuurde foto’s. De Natio­nale Foto­wed­strijd past goed bij Actie Kerk­ba­lans, want omdat mensen geven om hun kerk, geven ze vóór hun kerk.”

Cate­go­rieën

Er zijn dit jaar drie cate­go­rieën waarvoor kerk­le­den een foto kunnen insturen:

1. Vie­rin­gen op zon­dag als uiting van het geloof
  2. On­der­lin­ge be­trok­ken­heid in de kerk: omzien naar elkaar
  3. De missio­naire en/of diaconale aanwe­zig­heid van de kerk in dorp of stad

Vakjury

Uit alle inzen­dingen kiest de jury per cate­go­rie een win­naar. De jury bestaat uit de voor­zit­ter van de Inter­ker­ke­lijke Com­mis­sie Geld­wer­ving, verant­woor­de­lijk voor Kerk­ba­lans, Hans Zuijdwijk, hoofd­re­dac­teur van het Katho­liek Nieuws­blad Anton de Wit, KRO-NCRV pre­sen­ta­tri­ce en PKN-predi­kante Jacobine Geel en foto­graaf en Winnaar Zilveren Camera 2016 Ramon Mangold.

Publieks­prijs

Ook valt er een publieks­prijs te winnen. Op het Facebook­ac­count van Actie Kerk­ba­lans kunnen mensen foto’s liken. De foto’s zijn te zien in het album: Kerk­ba­lans Natio­nale Foto­wed­strijd 2019. De foto met de meeste ‘duimpjes omhoog’ wint uit­ein­delijk de publieks­prijs. Alle win­naars van de Natio­nale Foto­wed­strijd 2019 winnen een award én een masterclass fotografie van Ramon Mangold. De prijswin­naars wor­den bekend gemaakt tij­dens de lan­de­lijke pers­pre­sen­ta­tie van de Actie Kerk­ba­lans op vrij­dag 18 januari 2019.

40.000 vrij­wil­li­gers in 2000 kerken

Actie Kerk­ba­lans start op zater­dag 19 januari en loopt tot 2 februari 2019. Jaar­lijks halen 40.000 vrij­wil­li­gers in 2000 kerken (Rooms-Katho­liek, Pro­tes­tants en Oud-Katho­liek) in Neder­land geld op voor hun plaat­se­lijke kerk. Actie Kerk­ba­lans is de grootste fondsenwervende campagne van Neder­land.

Het inzen­den van een foto kan nog tot en met vrij­dag 14 de­cem­ber 2018.

Meer in­for­ma­tie

(bron: Actie Kerk­ba­lans)